untitled
<OAI-PMH schemaLocation=http://www.openarchives.org/OAI/2.0/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/OAI-PMH.xsd> <responseDate>2018-01-15T13:22:45Z</responseDate> <request identifier=oai:revues.org:etudescaribeennes/6348 verb=GetRecord metadataPrefix=oai_dc>http://oai.openedition.org/</request> <GetRecord> <record> <header> <identifier>oai:revues.org:etudescaribeennes/6348</identifier> <datestamp>2017-03-09T21:46:10Z</datestamp> <setSpec>journals</setSpec> <setSpec>journals:etudescaribeennes</setSpec> <setSpec>openaire</setSpec> </header> <metadata> <dc schemaLocation=http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd> <title>Les métaphores océaniques et la subjectivité métisse dans l’œuvre de Roland Brival</title> <type>info:eu-repo/semantics/article</type> <type>article</type> <creator>Helm, Yolande Aline</creator> <coverage>Martinique</coverage> <subject lang=fr>eau</subject> <subject lang=fr>métissage</subject> <subject lang=fr>subjectivité</subject> <subject lang=fr>mémoire ancestrale</subject> <subject lang=fr>femme</subject> <subject lang=fr>étranger</subject> <subject lang=fr>transversalité</subject> <subject lang=fr>culture</subject> <subject lang=fr>autre</subject> <subject lang=fr>sexualité</subject> <subject lang=en>metaphors of water</subject> <subject lang=en>hybridity</subject> <subject lang=en>identity</subject> <subject lang=en>ancestral memory</subject> <subject lang=en>women</subject> <subject lang=en>foreign</subject> <subject lang=en>other</subject> <subject lang=en>culture</subject> <subject lang=en>sexuality</subject> <identifier>urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.6348</identifier> <description lang=fr>L’eau joue un rôle incontournable dans l’Histoire de la Caraïbe. Ainsi que le remarque Aimé Césaire, les premiers colons furent des aventuriers, des pirates qui traversèrent les eaux avec pour mission de violer la terre et ses hommes. L’océan fut ainsi le vecteur qui aboutit au premier génocide de l’histoire. L’eau abonde dans les écrits de Roland Brival qui sont marqués par la mémoire ancestrale liée au « passage du milieu ». Il présente aussi des personnages métis dont la subjectivité est imbibée des composantes de l’eau. Leur corps et leur identité deviennent un prolongement archétypique de l’élément liquide. Ils sont attirés par la mer qui appelle leurs multiples « moi ». L’eau les invite à conjuguer toutes les identités possibles contrairement à la vie terrestre qui leur impose un ancrage identitaire. L’article présente aussi l’eau comme élément complice dans les rencontres Les couples se retrouvent souvent au bord d’une rivière, d’une source, de la mer. L’océanique est ainsi un élément de prédilection pour les héros brivaliens et représente l’espace métis par excellence. L’eau, l’identité et le corps métis partagent la violence de l’histoire, l’entre-deux, le flou, la mouvance et l’impossibilité d’une fin. La métaphore filée de l’eau marque son empreinte dans des textes qui inscrivent la complexité de l’être métis</description> <description lang=en>The water plays an inescapable role in the History of the Caribbean. As Aimé Césaire remarks, the first colons were adventurers, buccaneers who crossed the sea with a mission to rape the earth and its men and women. The ocean was a vector, which lead to the first genocide in history. The imagery of water is abundant in the works of Roland Brival: his novels are infused with the ancestral memory linked to the “middle passage.” He also introduces metis characters whose identity is infused by the components of the liquid element. Their body and identity become an archetypical extension of the water. They are attracted by the sea, which invites the multiplicity of self. The water enables them to “conjugate” all the potential identities unlike the life on earth, which imposes an identitarian anchoring. This article also presents the water as an accomplice in sexual encounters. Characters often meet by the river, the spring water, the sea, and the ocean. The water represents the ideal space par excellence for the metis protagonists. The hybrid body, identity, and the waters share the violence of history, the “third space,” the ever-changing and the unfeasibility of closure. The metaphors of water brand the texts of Roland Brival and reveal the complexity of the hybrid body and identity.</description> <publisher>Université des Antilles</publisher> <publisher>Études caribéennes</publisher> <language>fr</language> <date>2014-01-06</date> <identifier>http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/6348</identifier> <rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</rights> </dc> </metadata> </record> </GetRecord> </OAI-PMH>