Carnival head gears and costume on exhibit in the National Museum and Art Gallery of Trinidad and Tobago ; The Bryant Slides Collection ; The Bryant Slides Collection, Trinidad Auteur(s) : Unknown ( Photographer ) Résumé : The slides were taken on collecting trips sponsored by the William L. Bryant Foundation, where books, music and art indigenous to the regions were gathered. The are organized by geographical location. In Trinidad and Tobago, carnival celebrations begin after Christmas and peak during the Monday and Tuesday preceding Ash Wednesday. Costumed masqueraders and festival revelers partake in the two-day street parade, generally accompanied by soca, calypso, and steel pan music, before beginning the Lenten season. The National Museum and Art Gallery hosts a permanent ongoing exhibit of masks and costumes from past carnivals. The carnival costume, pictured in the center, is decorated with colorful feathers and animal prints. To the left of this costume is an ornate peacock head gear which has been placed atop an armless statue with a human face. To the right of the costume is a head gear made with stylized snake heads with crowns. Slide labeled Trin. 13. Trinidad and Tobago -- South America -- Port of Spain, Trinidad Trinidad and Tobago -- Caribbean region -- Port of Spain, Trinidad Droits : All rights to images are held by the respective holding institution. This image is posted publicly for non-profit educational uses, excluding printed publication. For permission to reproduce images and/or for copyright information contact Special Collections & University Archives, University of Central Florida Libraries, Orlando, FL 32816 phone (407) 823-2576, email: speccoll@mail.ucf.edu CFM1972_01a http://ufdc.ufl.edu/AA00031207/00001 | Partager Voir aussi Port of Spain (Trinidad and Tobago) -- Social life and customs Port of Spain (Trinidad and Tobago) -- Description and travel Museum exhibits -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 Headgear -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 Carnival costume -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 |
Bouyon chak swa Auteur(s) : Kesse, Erich J. Éditeur(s) : UF Libraries UF Libraries ( Gainesville, FL ) Résumé : Digitized with funding from the Digital Library of the Caribbean grant awarded by TICFIA. Caribbean North America -- Haiti -- Département de l'Ouest -- Port-au-Prince Arrondissement -- Port-au-Prince Droits : Copyright, Erich Kesse, 2008. May be used in accord with Creative Commons license allowing Attribution + Noncommercial + ShareAlike (by-nc-sa). | Partager |
Intervention de Rosana Sancin lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance, le 21 avril 2017 Auteur(s) : Sancin, Rosana Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Artincidence CEREAP Extrait de : "Festival international d'art performance (FIAP)" : table ronde, le 21 avril 2017. Université des Antilles Description : Intervention de Rosana Sancin lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance le 21 avril 2017 Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17077 V17077 | Partager |
Patrimoine culturel festif et tourisme : une interaction en question : Quelle stratégie pour la Martinique, la Guadeloupe et la Guyane ? Auteur(s) : Nicolas-Bragance, Fabiola Auteurs secondaires : Antilles-Guyane Saffache, Pascal Résumé : La valorisation du patrimoine culturel, matériel et immatériel, trouve sa justification en tant que vecteur de différenciation, dans un contexte où le seul modèle touristique de type fordiste ne fait plus recette. Ce patrimoine dans lequel l’homme place du subjectif, des référents culturels et affectifs, voire même des symboles, serait donc à considérer comme une ressource, un vecteur de distinction des territoires, tant il est pourvoyeur d’authenticité. Ainsi, lorsqu’il joue un rôle de marqueur identitaire, le patrimoine peut-être mobilisé par les acteurs impliqués dans le développement local qui ont le souci de se démarquer et de mettre en avant leurs ressources les plus spécifiques, à des fins de développement économique.Les ressources culturelles festives, à l’image des carnavals antillais et guyanais et du Tour des yoles rondes de la Martinique, en plus de montrer un lien entre une identité locale, des traditions et un lieu, confèrent de la lisibilité et de la transparence aux territoires qu’elles investissent. Les fêtes locales sont, en effet, des formes spatiales vectrices de territorialité qui donnent à voir des formes d’enracinement et d’attachement aux lieux. C’est d’ailleurs la « cristallisation collective » (Jeudy, 2008) qui se joue autour de ces manifestations patrimoniales festives, qui contribue à leur conférer de la consistance ainsi qu’une non négligeable valeur marchande. A n’en point douter, elles ont la faculté d’établir la Guadeloupe, la Martinique et la Guyane dans le cadre de la distinction, de l’attractivité et de la compétitivité. Néanmoins, n’est ce point utopique de croire, que la valorisation du patrimoine culturel festif des départements étudiés pourrait significativement participer à asseoir la pérennisation du tourisme ? En effet, l’organisation de la fête, surtout lorsqu’elle a une dimension identitaire poussée à son paroxysme, peut conduire au repli d’une société localisée sur elle-même. Partant de ce postulat, la rencontre entre touristes et populations locales peut s’avérer compromise, alors même que ces manifestations culturelles disposent de nombreux atouts à même de satisfaire un public touristique en quête d’authenticité et de vacances divertissantes. Cette rencontre est-elle souhaitée par les uns et les autres ? Est-elle seulement souhaitable ? Le patrimoine culturel festif peut-il sous-tendre une vraie activité touristique, tout en demeurant le garant d’une certaine stabilité sociale ? La prudence ne voudrait-elle pas qu’il faille plutôt craindre la menace qui pèse sur les biens culturels devenus trop rapidement des produits touristiques ?En réalité, les relations sont complexes entre une culture mise en fête et le développement du secteur touristique. Faut-il pour autant les considérer comme un « pari de l’inutile » (Lazzarotti, 2011) ?Le tourisme doit continuer à se penser comme un secteur économique indispensable au développement local, dans une perspective de durabilité. C’est d’ailleurs à ce titre que le volet social du développement durable trouve sa place au cœur même de notre réflexion, tant il constitue une composante majeure de ce que devrait être un produit touristique attractif et adapté aux substrats locaux. C’est ainsi que cette thèse explore et approfondit la problématique de la mise en relation entre un secteur touristique à pérenniser, et le riche patrimoine culturel festif dont disposent la Martinique, la Guadeloupe et la Guyane. Ce travail de recherche poussent encore un peu plus loin la réflexion autour du développement de pratiques touristiques renouvelées et durables. Enhancement of cultural heritage, both tangible and intangible, is justified as a vector of differentiation, in a context where the only tourist Fordist model no longer recipe. Heritage in which man instead of subjective, cultural and emotional referents and even symbols, would be regarded as a resource, a vector distinction territories, as it is provider of authenticity. Thus, when a role marker of identity , heritage can be mobilized by the actors involved in local development that have the desire to stand out and highlight their most specific resources for economic development purposes . festive cultural resources, like the Caribbean and Guyanese carnivals and Tour round skiffs from Martinique, in addition to showing a link between a local identity, traditions and place , give the clarity and transparency territories they invest . Local festivals are indeed of vector spatial forms of territoriality that give rooting see shapes and place attachment. This is also the "collective crystallization" (Jeudy, 2008) that plays around these festive heritage demonstrations, which helps give them substance and a significant market value. A no doubt, they have the ability to establish Guadeloupe, Martinique and Guyana as part of the award, the attractiveness and competitiveness. However, this is unrealistic enough to believe that the enhancement of cultural heritage festive departments surveyed could significantly participate in sit sustainability of tourism? Indeed, the organization of the party, especially when it has a dimension of identity pushed to its limits, can lead to the decline of localized on society itself. Based on this assumption, the encounter between tourists and local populations may be compromised, even though these cultural events have many assets to satisfy even a tourist public in search of authenticity and fun holiday. This meeting it is desired by each other? Is it just desirable? The festive cultural heritage may underlie it a real tourist activity, while remaining a guarantor of social stability? Prudence does not she want that rather we should fear the threat to cultural property became too quickly tourism products? Actually, relationships are complex between a culture festival setting and development of the tourism sector. Should we all be regarded as a "bet the useless" (Lazzarotti, 2011)? Tourism must continue to think as an essential local economic development sector, with a view to sustainability. It is also for this reason that the social pillar of sustainable development finds its place at the heart of our thinking, as it is a major component of what should be an attractive tourism product adapted to local substrates. Thus this thesis explores and deepens the problem of linking between tourism to sustain, and the rich cultural heritage festive available Martinique, Guadeloupe and Guyana. This research push a little further reflection on the development of tourism practices renewed and sustained. http://www.theses.fr/2013AGUY0703 | Partager |
Klima en boulvès : débat Auteur(s) : Réno, Fred Joseph, Henry Favand, Guy Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CAGI : Centre d'Analyse Géopolitique et Internationale Extrait de : "Klima en boulvès. Changement climatique : conséquences, causes et alternatives" : conférences, le 18 avril 2015. Université des Antilles et de la Guyane Description : Débat "Klima en boulvès" à l'occasion du Terra Festival 2015. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V15236 V15236 | Partager Voir aussi Climat Réchauffement climatique Environnement Biodiversité Pollution atmosphérique Plante Ecosystème Energie Guadeloupe ; Télécharger |
La reconquête de l'identité indienne en Martinique : "un exemple de patrimondialisation par la mondialisation" Auteur(s) : Voisset, Renuga devi Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Patrimonialisation et développement dans la Caraïbe et les Amériques" : colloque international, du 2 au 4 mars 2011. Université des Antilles et de la Guyane Description : Les engagés indiens sont présents depuis 150 ans en Martinique avec une occultation totale de leurs racines indiennes, qualifié par l'intervenante d'invisibilité sociologique et culturelle. Le patrimoine architectural des coulis se limite à une douzaine de temple hindou dans les plantations. Quant au patrimoine culturel longtemps renié et rejeté, il y a aujourd'hui deux processus en marche : L'un recherchant à retrouver l'Inde des ancêtres et l'autre se tournant vers l'Inde actuel comme avec la culture bollywood. Par ailleurs, en martinique, il existe actuellement une reconnaissance d'intellectuels et il est organisé des festivals et des cérémonies pour commémorer et revendiquer cette identité indienne. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V12151 V12151 | Partager |
Ayana Evans Auteur(s) : Rodney, Seph Auteurs secondaires : Evans, Ayana Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Artincidence CEREAP Extrait de : "Festival international d'art performance (FIAP)" : table ronde, le 21 avril 2017. Université des Antilles Description : Seph Rodney présente l'artiste Ayana Evans le 21 avril 2017 lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17070 V17070 | Partager |
HAITI SPECTACLE (sign) Auteurs secondaires : Kesse, Erich J., 1959- Résumé : Digitized with funding from the Digital Library of the Caribbean grant awarded by TICFIA. North America -- Haiti -- Département de l'Ouest -- Port-au-Prince Arrondissement -- Port-au-Prince Caribbean Droits : Copyright, Erich Kesse, 2008. May be used in accord with Creative Commons license allowing Attribution + Noncommercial + ShareAlike (by-nc-sa). | Partager |
Marvin Fabien : De l'art multimédia au dispositif performatif, l'univers bouyon Auteur(s) : Berry, Anne-Catherine Auteurs secondaires : Fabien, Marvin Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Artincidence CEREAP Extrait de : "Festival international d'art performance (FIAP)" : table ronde, le 21 avril 2017. Université des Antilles Description : Anne-Catherine Berry présente l'artiste Marvin Fabien le 21 avril 2017 lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17061 V17061 | Partager Voir aussi Performance Art interactif Art contemporain Numérique Bouyon Multimédia Digitale Nouveaux Médias ; Martinique Dominique Télécharger |
Gwladys Gambie Auteur(s) : Charpentier, Hélène Auteurs secondaires : Gambie, Gwladys Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CEREAP Artincidence Extrait de : "Festival international d'art performance (FIAP)" : table ronde, le 21 avril 2017. Université des Antilles Description : Hélène Charpentier présente l'artiste Gwladys Gambie le 21 avril 2017 lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17072 V17072 | Partager |
Echanges avec le public lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance, le 21 avril 2017 Auteur(s) : Cepitelli, Thomas Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Artincidence CEREAP Extrait de : "Festival international d'art performance (FIAP)" : table ronde, le 21 avril 2017. Université des Antilles Description : Echanges avec le public lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance le 21 avril 2017. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17073 V17073 | Partager |
Festival Contes et Musique dans la cité, 14ème édition. Soirée contes Auteur(s) : Platon, Michel Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Association Martinique Images Extrait de : Les rencontres culturelles de la BU 2020-2021. Université des Antilles Description : Mardi 20 octobre 2020, la BU du campus de Schoelcher a accueilli la 14ème édition du Festival Contes et Musique dans la cité, organisé par l'Association Martinique Images. Cette vidéo représente un extrait de la manifestation et la prestation de Michel Platon, conteur de Martinique à l'honneur de cette édition, qui est aussi auteur et acteur de sketchs et pièces de théâtre. Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V20139 V20139 | Partager |
Germany gives piano for CARIFESTA Éditeur(s) : Guyana Graphic Guyana Graphic Résumé : (Funding) Support for the development of the technical infrastructure and partner training provided by the United States Department of Education TICFIA program. South America -- Guyana -- Georgetown Caribbean CARIFESTA I 1972 | Partager |
Ange Bonello : De rencontres en métamorphoses : un homme à plusieurs corps Auteur(s) : Berry, Anne-Catherine Auteurs secondaires : Bonello, Ange Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Artincidence CEREAP Extrait de : "Festival international d'art performance (FIAP)" : table ronde, le 21 avril 2017. Université des Antilles Description : Anne-Catherine Berry présente l'artiste Ange Bonello le 21 avril 2017 lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17062 V17062 | Partager |
A feathered carnival costume on exhibit in the National Museum and Art Gallery of Trinidad and Tobago ; The Bryant Slides Collection ; The Bryant Slides Collection, Trinidad Auteur(s) : Unknown ( Photographer ) Résumé : The slides were taken on collecting trips sponsored by the William L. Bryant Foundation, where books, music and art indigenous to the regions were gathered. The are organized by geographical location. In Trinidad and Tobago, carnival celebrations begin after Christmas and peak during the Monday and Tuesday preceding Ash Wednesday. Costumed masqueraders and festival revelers partake in the two-day street parade, generally accompanied by soca, calypso, and steel pan music, before beginning the Lenten season. The National Museum and Art Gallery hosts a permanent ongoing exhibit of masks and costumes from past carnivals. In this image, there is a head gear labeled “King Kofricari,” a red elaborate costume, and a feathered costume featuring oxen horns and an ornately, stylized ostrich head. Slide labeled Trin. 10. Trinidad and Tobago -- South America -- Port of Spain, Trinidad Trinidad and Tobago -- Caribbean region -- Port of Spain, Trinidad Droits : All rights to images are held by the respective holding institution. This image is posted publicly for non-profit educational uses, excluding printed publication. For permission to reproduce images and/or for copyright information contact Special Collections & University Archives, University of Central Florida Libraries, Orlando, FL 32816 phone (407) 823-2576, email: speccoll@mail.ucf.edu CFM1972_01a http://ufdc.ufl.edu/AA00031197/00001 | Partager Voir aussi Port of Spain (Trinidad and Tobago) -- Social life and customs Port of Spain (Trinidad and Tobago) -- Description and travel Museum exhibits -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 Headgear -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 Carnival costume -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 Signs and signboards -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 |
Enormous interest shown Éditeur(s) : New Nation, Saturday, 26 August 1972, pages 6-7 New Nation, Saturday, 26 August 1972, pages 6-7 Résumé : (Funding) Support for the development of the technical infrastructure and partner training provided by the United States Department of Education TICFIA program. Guyana 1972 Droits : All rights reserved by the source institution. CARIFESTA I 1972 | Partager |
Methodology of participatory plant breeding (PPB) in Cuba Auteur(s) : Martinez Cruz, Michel Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Université des Antilles. Service commun de la documentation INCA 5Instituto Nacional de Ciencias Agrícolas), Cuba Extrait de : 52e congrès annuel de la Société caribéenne des plantes alimentaires / 52nd annual meeting of the Caribbean food crops society (CFCS), du 10 au 16 juillet 2016. INRA, CFCS Description : The methodology is supported on the basis of the experience acquired by a group of researchers, farmers and technicians from Cuba in the implementation of Participatory Plant Breeding. The proposal presents a number of methodological considerations with the necessary flexibility to allow proper application of the method and follows a logical sequence of activities to be executed in a manner that facilitates their implementation in various contexts in which it is of interest to apply. Its implementation, as such, is a learning process in action for all actors involved in it; also enables participants to understand the scale of the needs of the producers and breeding programs and dissemination of varieties in terms of the real interest of these. The methodology has 4 main phases: 1) diagnosis, 2) Collection of plant genetic resources, 3) Establishment of demonstration plots and development diversity fairs and 4) farmer experimentation. Besides the four basic stages of Participatory Plant Breeding in Cuba other tools that allowed the PPB constitute a successful process were used, these tools are: action learning as interest Schools Farmers Festivals innovation, exchange visits and retreats, capacity building of students on stage in local innovation and creation of local seed banks. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V16317 V16317 | Partager |