![]() | La promesse post-raciale dans l'Amérique d'Obama ; La promesse post-raciale dans l'Amérique d'Obama Auteur(s) : Boisseron, Bénédicte Boisseron, Bénédicte Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : ECMEA : Etudes Croisées des Mondes Européens et Américains CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines ECMEA : Etudes Croisées des Mondes Européens et Américains CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Terres promises, représentations et imaginaires" : colloque, du 25 au 27 novembre 2015. Université des Antilles Description : La promesse, selon la philosophe britannique J.L. Austin (Quand dire c'est faire, 1962), est un acte de langage qui s'engage et, à travers cet engagement, s'inscrit dans un futur, affirmant ainsi une félicité à venir et non immédiate. La notion de terre promise comporte une nature proleptique qui se projette dans un avenir que l'on veut certain. C'est la promesse d'accéder un jour à une terre, une nation, un pays rêvé. Lors de l'élection présidentielle de Barack Obama en 2008, les Amériques ont eu pour la première fois l'impression d'accéder à cette terre promise, c'est ce qu'on a appelé l'Amérique post-raciale. Un mois après l'investiture d'Obama, Edouard Glissant et Patrick Chamoiseau publiaient L'intraitable beauté du monde (2009), une ode à une créolisation enfin accomplie grâce à Obama. Glissant et Chamoiseau écrivaient alors « M. Barack Obama, nous pensons qu'il a entendu le cri du monde, la voix des peuples et le chant joyeux ou meurtri des pays ». De même, aux États-Unis, les intellectuels ont loué l'avènement de cette Amérique post-raciale qui aurait été nettoyée de son histoire de ségrégation raciale et dont les lois contre la discrimination raciale seraient ainsi devenues obsolètes. Il s'agira dans cette présentation, de penser à l'impossible, c'est-à-dire au lendemain de la terre promise, une terre qui se voulait pourtant toujours à venir et différée. Dans le cadre des événements autour du mouvement Black Lives Matter, les émeutes anti-racistes à Ferguson et à Baltimore qui rappellent le mouvement des droits civils des années 60, il est temps de soulever la question du post-racial en tant que promesse et idylle ; Comment devons-nous interpréter aujourd'hui cette créolisation qui se voulait enfin accomplie ? L'ère post-raciale, est-elle, ou fut elle, vraiment la terre promise des Amériques ? Siècle(s) traité(s) : 20 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V16225 V16225 V16225 | Partager Voir aussi Race Créolisation Terre promise Race Créolisation Terre promise ; Etats-Unis d'Amérique Etats-Unis Télécharger ![]() |
![]() | "Eduquer aujourd'hui". Pédagogie : des lieux communs aux concepts clés. Conférence Auteur(s) : Meirieu, Philippe Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Institut Universitaire de Formation Continue de l'Université de Guyane Description : DU adolescents difficiles. Une dynamique particulière, celle de mettre en place au regard de ces adolescents difficiles, un partenariat efficace, une collaboration des jeunes sur le terrain. DU important pour l'université, grâce à la fondation de France, le groupe de réflexion a pu être délocalisé à Saint-Laurent du Maroni et à Saint Georges. Loi d'orientation de 1989 : l'élève doit être au centre du système. Lieux communs, utile pour mobiliser les acteurs, donner une perspective pour ouvrir des voies vers lesquels ils vont se diriger. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17175 V17175 | Partager |
![]() | Nancy Gewolb Auteur(s) : Gracia, Vanessa Hernandez Auteurs secondaires : Gewolb, Nancy Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Artincidence CEREAP Extrait de : "Festival international d'art performance (FIAP)" : table ronde, le 21 avril 2017. Université des Antilles Description : Vanessa Hernandez Gracia présente l'artiste Nancy Gewolb le 21 avril 2017 lors de la table ronde du Festival International d'Art Performance. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17074 V17074 | Partager |
![]() | Langue et singularité de la création littéraire en espace créolophone, Caraïbe et Amérique du sud Auteur(s) : Ribal-Rilos, Myrtô Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Tracées de Jean Bernabé" : colloque international, du 25 au 27 octobre 2017. Université des Antilles Description : Avant 1975 et les travaux de Jean Bernabé, du GEREC puis du Crillash, sur le créole et son usage en littérature, la question de la littérarité de cette langue n'avait pas suscité d'intérêt majeur. Aujourd'hui, depuis les layons tracés par le linguiste et écrivain Bernabé, un autre regard peut être porté sur la question, en s'appuyant sur les travaux liés à la lexicographie et à l'enrichissement de la lexicologie, grâce parfois à une recherche quasi archéologique de lexèmes. Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17242 V17242 | Partager |
![]() | Le bailleur d'étincelle (2002) de Jean Bernabé : naissance d'un romancier et accouchement d'une oeuvre Auteur(s) : Belrose, Maurice Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Tracées de Jean Bernabé" : colloque international, du 25 au 27 octobre 2017. Université des Antilles Description : Dans cette communication, l'attention sera attirée d'emblée sur les troublantes similitudes existant entre Le bailleur d'étincelle (2002) de Jean Bernabé et El bazar de los idiotas (1974) du Colombien Gustavo Álvarez Gardeazábal, disciple de Gabriel García Márquez. Dans ces deux oeuvres pleines d'humour sont narrés en effet les incroyables « miracles » que, grâce au pouvoir magique de leur pénis et à leur fluide mental, réalisent respectivement Lorimer Printemps et une paire d'idiots. L'étude portera certes sur l'histoire narrée, en l'occurrence les invraisemblables aventures de Lorimer Printemps, appelé aussi Pè Lorimè, et sur ce qu'elles sont susceptibles de révéler quant aux prétendus problèmes psychologiques, voire psychiques, liés au sexe dans la société martiniquaise du XXè siècle. Mais il y sera aussi et surtout question des procédés narratifs utilisés par Jean Bernabé ; de la structure singulière de Le bailleur d'étincelle et de sa division en « ballants » - terme énigmatique -; de la confusion qui s'y opère entre auteur présumé et narrateur; de la distinction qui y est faite entre « récit » et « roman »; de l'intérêt porté à la langue et à la culture créoles, ainsi qu'à la cohabitation entre français standard, créole et français régional. Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17264 V17264 | Partager |
![]() | Bilan des connaissances sur la contamination de la faune marine par la chlordécone en Guadeloupe et en Martinique Auteur(s) : Dromard, Charlotte Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : GFP : Groupe Français des Pesticides Extrait de : "Protection des cultures et santé environnementale : héritages et conceptions nouvelles" : congrès, le 26 mai 2014. Université des Antilles et de la Guyane Description : Le projet Chlohal, intitulé « Consolidation des connaissances sur la contamination de la faune halieutique par la chlordécone » a été mis en place grâce à une collaboration entre l'IFREMER et l'Université des Antilles et de la Guyane. Le premier objectif de ce projet est de compléter les connaissances actuelles sur le niveau de contamination des espèces et leur distribution géographique. Le second objectif a pour but de comprendre le mode de transfert de la molécule au sein des milieux marins (mangrove, herbiers, récifs coralliens) en analysant la contamination des différents compartiments trophiques, des producteurs primaires aux prédateurs. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V14181 V14181 | Partager Voir aussi Faune Chlordécone Produits phytosanitaires Pesticide Ecologie contamination Environnement Milieu marin Eau de mer Guadeloupe Martinique ; Télécharger ![]() |
![]() | Boats fill the Hillsbourough River in front of the Plant Park and the Tampa Bay Hotel. Auteur(s) : Burgert Brothers, 1917- ( Photographer ) Résumé : When Henry B. Plant brought the railroad to Tampa in 1884, he opened the door for many businesses to locate and flourish here. The railroad was at the center of the city's economy. From downtown it went to Port Tampa where one could board a Plant steamship to Jamaica, Cuba, New Orleans, Bermuda or other destinations. A spur of the rail line brought the train up to the west front of the hotel so guests could depart the train and walk directly into the lobby.
The Tampa Bay Hotel cost approximately 2.5 million dollars to build and $500,000 to furnish. Consisting of 511 rooms, some of which were suites of 3-7 rooms, it provided a degree of luxury never before seen in Tampa. Most of the rooms had their own baths and all had electricity and telephones. In addition, guests were surrounded by a varied collection of furniture, porcelains, Venetian-style mirrors, and sculptures gathered by Mr. and Mrs. Plant in their travels in Europe.
The Tampa Bay Hotel opened in 1891 amid wide fanfare and celebration. Henry Plant's dream was now a reality. The newspapers of the day described it as "brightly illuminated, filled with sumptuous decorations, thrilling music and graced with turrets, domes and minarets towering heavenward and
glistening in the sun." It was a Victorian palace.
The hotel was a lively place with balls, tea parties, and organized hunts during the winter social season. It was open seasonally from December to April in the 1890's. Once a guest arrived at the hotel, he needed to be entertained. Guests went wild game hunting as well as fresh and salt-water fishing. Water sports were also included like sailing, rowing, and canoeing. For the less adventuresome, there were bicycles, carriages, and rickshaws to ride you around the property. The hotel also offered golf, tennis, shuffleboard, billiards, and even a racetrack. (Funding) Funded in part by the Institute for Museum and Library Services (IMLS), Ephemeral Cities Project. Tampa |z 1271000 |2 ceeus Hillsborough County |z 12057 |2 ceeus United States of America -- Florida -- Hillsborough County -- Tampa Droits : All rights reserved. 2005. D29-009 | Partager Voir aussi Hotel ( Building, Structures ) ( nmc ) Hotels ( lctgm ) Tampa Bay Hotel (West Lafayette and Hyde Park Avenue) ( lctgm ) Plant Park (West Lafayette Street opp Hyde Park Avenue) ( lctgm ) Rivers ( lctgm ) Hillsborough River ( lctgm ) Parks ( lctgm ) Piers and wharves ( lctgm ) Minarets ( lctgm ) Tampa Bay Hotel (Tampa, Fla.) -- Pictorial works -- 20th century ( lcsh ) |
![]() | The Entrance Gates, Plant Park, the the Tampa Bay Hotel with it's unique minarets. Auteur(s) : Burgert Brothers, 1917- ( Photographer ) Résumé : When Henry B. Plant brought the railroad to Tampa in 1884, he opened the door for many businesses to locate and flourish here. The railroad was at the center of the city's economy. From downtown it went to Port Tampa where one could board a Plant steamship to Jamaica, Cuba, New Orleans, Bermuda or other destinations. A spur of the rail line brought the train up to the west front of the hotel so guests could depart the train and walk directly into the lobby.
The Tampa Bay Hotel cost approximately 2.5 million dollars to build and $500,000 to furnish. Consisting of 511 rooms, some of which were suites of 3-7 rooms, it provided a degree of luxury never before seen in Tampa. Most of the rooms had their own baths and all had electricity and telephones. In addition, guests were surrounded by a varied collection of furniture, porcelains, Venetian-style mirrors, and sculptures gathered by Mr. and Mrs. Plant in their travels in Europe.
The Tampa Bay Hotel opened in 1891 amid wide fanfare and celebration. Henry Plant's dream was now a reality. The newspapers of the day described it as "brightly illuminated, filled with sumptuous decorations, thrilling music and graced with turrets, domes and minarets towering heavenward and
glistening in the sun." It was a Victorian palace.
The hotel was a lively place with balls, tea parties, and organized hunts during the winter social season. It was open seasonally from December to April in the 1890's. Once a guest arrived at the hotel, he needed to be entertained. Guests went wild game hunting as well as fresh and salt-water fishing. Water sports were also included like sailing, rowing, and canoeing. For the less adventuresome, there were bicycles, carriages, and rickshaws to ride you around the property. The hotel also offered golf, tennis, shuffleboard, billiards, and even a racetrack. (Funding) Funded in part by the Institute for Museum and Library Services (IMLS), Ephemeral Cities Project. Tampa |z 1271000 |2 ceeus Hillsborough County |z 12057 |2 ceeus United States of America -- Florida -- Hillsborough County -- Tampa Lafayette Street Droits : All rights reserved. 2005. D20-008 | Partager |
![]() | An Advertisement for a box of Cuesta Rey cigar maker Selecto cigars. Auteur(s) : Robertson and Fresh Photographers, 1925-1960 ( Photographer ) Résumé : The central woman figure was of a member of the Spanish Royal Court. She has graced the Cuesta-Rey band since 1884. During the reign of King Alfonse XIII, Cuesta-Rey was the official cigar of the Royal Court. In addition, the rich history of the Cuesta-Rey brand includes winning a premier medal of achievement for the Panama-Pacific Expedition of 1914. (Funding) Funded in part by the Institute for Museum and Library Services (IMLS), Ephemeral Cities Project. Tampa |z 1271000 |2 ceeus Hillsborough County |z 12057 |2 ceeus United States of America -- Florida -- Hillsborough County -- Tampa Droits : All rights reserved. 2005. R05-20833 | Partager |
![]() | An Early view of the Tampa Bay Hotel. Auteur(s) : Burgert Brothers, 1917- ( Photographer ) Résumé : When Henry B. Plant brought the railroad to Tampa in 1884, he opened the door for many businesses to locate and flourish here. The railroad was at the center of the city's economy. From downtown it went to Port Tampa where one could board a Plant steamship to Jamaica, Cuba, New Orleans, Bermuda or other destinations. A spur of the rail line brought the train up to the west front of the hotel so guests could depart the train and walk directly into the lobby.
The Tampa Bay Hotel cost approximately 2.5 million dollars to build and $500,000 to furnish. Consisting of 511 rooms, some of which were suites of 3-7 rooms, it provided a degree of luxury never before seen in Tampa. Most of the rooms had their own baths and all had electricity and telephones. In addition, guests were surrounded by a varied collection of furniture, porcelains, Venetian-style mirrors, and sculptures gathered by Mr. and Mrs. Plant in their travels in Europe.
The Tampa Bay Hotel opened in 1891 amid wide fanfare and celebration. Henry Plant's dream was now a reality. The newspapers of the day described it as "brightly illuminated, filled with sumptuous decorations, thrilling music and graced with turrets, domes and minarets towering heavenward and glistening in the sun." It was a Victorian palace.
The hotel was a lively place with balls, tea parties, and organized hunts during the winter social season. It was open seasonally from December to April in the 1890's. Once a guest arrived at the hotel, he needed to be entertained. Guests went wild game hunting as well as fresh and salt-water fishing. Water sports were also included like sailing, rowing, and canoeing. For the less adventuresome, there were bicycles, carriages, and rickshaws to ride you around the property. The hotel also offered golf, tennis, shuffleboard, billiards, and even a racetrack. (Funding) Funded in part by the Institute for Museum and Library Services (IMLS), Ephemeral Cities Project. Tampa |z 1271000 |2 ceeus Hillsborough County |z 12057 |2 ceeus United States of America -- Florida -- Hillsborough County -- Tampa Droits : All rights reserved. 2005. D29-014 | Partager |
![]() | The Tampa Bay Hotel upon it's completion,1892. Auteur(s) : Burgert Brothers, 1917- ( Photographer ) Résumé : When Henry B. Plant brought the railroad to Tampa in 1884, he opened the door for many businesses to locate and flourish here. The railroad was at the center of the city's economy. From downtown it went to Port Tampa where one could board a Plant steamship to Jamaica, Cuba, New Orleans, Bermuda or other destinations. A spur of the rail line brought the train up to the west front of the hotel so guests could depart the train and walk directly into the lobby.
The Tampa Bay Hotel cost approximately 2.5 million dollars to build and $500,000 to furnish. Consisting of 511 rooms, some of which were suites of 3-7 rooms, it provided a degree of luxury never before seen in Tampa. Most of the rooms had their own baths and all had electricity and telephones. In addition, guests were surrounded by a varied collection of furniture, porcelains, Venetian-style mirrors, and sculptures gathered by Mr. and Mrs. Plant in their travels in Europe.
The Tampa Bay Hotel opened in 1891 amid wide fanfare and celebration. Henry Plant's dream was now a reality. The newspapers of the day described it as "brightly illuminated, filled with sumptuous decorations, thrilling music and graced with turrets, domes and minarets towering heavenward and glistening in the sun." It was a Victorian palace.
The hotel was a lively place with balls, tea parties, and organized hunts during the winter social season. It was open seasonally from December to April in the 1890's. Once a guest arrived at the hotel, he needed to be entertained. Guests went wild game hunting as well as fresh and salt-water fishing. Water sports were also included like sailing, rowing, and canoeing. For the less adventuresome, there were bicycles, carriages, and rickshaws to ride you around the property. The hotel also offered golf, tennis, shuffleboard, billiards, and even a racetrack. (Funding) Funded in part by the Institute for Museum and Library Services (IMLS), Ephemeral Cities Project. Tampa |z 1271000 |2 ceeus Hillsborough County |z 12057 |2 ceeus United States of America -- Florida -- Hillsborough County -- Tampa Droits : All rights reserved. 2005. D29-0015 | Partager |
![]() | A Large sailboat sits on the Hillsborough River near the pier for the Tampa Bay Hotel. Auteur(s) : Burgert Brothers, 1917- ( Photographer ) Résumé : When Henry B. Plant brought the railroad to Tampa in 1884, he opened the door for many businesses to locate and flourish here. The railroad was at the center of the city's economy. From downtown it went to Port Tampa where one could board a Plant steamship to Jamaica, Cuba, New Orleans, Bermuda or other destinations. A spur of the rail line brought the train up to the west front of the hotel so guests could depart the train and walk directly into the lobby.
The Tampa Bay Hotel cost approximately 2.5 million dollars to build and $500,000 to furnish. Consisting of 511 rooms, some of which were suites of 3-7 rooms, it provided a degree of luxury never before seen in Tampa. Most of the rooms had their own baths and all had electricity and telephones. In addition, guests were surrounded by a varied collection of furniture, porcelains, Venetian-style mirrors, and sculptures gathered by Mr. and Mrs. Plant in their travels in Europe.
The Tampa Bay Hotel opened in 1891 amid wide fanfare and celebration. Henry Plant's dream was now a reality. The newspapers of the day described it as "brightly illuminated, filled with sumptuous decorations, thrilling music and graced with turrets, domes and minarets towering heavenward and glistening in the sun." It was a Victorian palace.
The hotel was a lively place with balls, tea parties, and organized hunts during the winter social season. It was open seasonally from December to April in the 1890's. Once a guest arrived at the hotel, he needed to be entertained. Guests went wild game hunting as well as fresh and salt-water fishing. Water sports were also included like sailing, rowing, and canoeing. For the less adventuresome, there were bicycles, carriages, and rickshaws to ride you around the property. The hotel also offered golf, tennis, shuffleboard, billiards, and even a racetrack. (Funding) Funded in part by the Institute for Museum and Library Services (IMLS), Ephemeral Cities Project. Tampa |z 1271000 |2 ceeus Hillsborough County |z 12057 |2 ceeus United States of America -- Florida -- Hillsborough County -- Tampa Droits : All rights reserved. 2005. | Partager Voir aussi Hotel ( Building, Structures ) ( nmc ) Tampa Bay Hotel (West Lafayette and Hyde Park Avenue) ( nmc ) Hotels ( lctgm ) Plant Park (West Lafayette Street opp Hyde Park Avenue) ( lctgm ) Parks ( lctgm ) Plant Park (Tampa, Fla.) â Photographs ( lcsh ) Rivers ( lctgm ) Hillsborough River ( lctgm ) Sailboats ( lctgm ) Minarets ( lctgm ) |
![]() | A View of the early grounds of the Tampa Bay Hotel and the railroad track running directly to the main entrance. Auteur(s) : Burgert Brothers, 1917- ( Photographer ) Résumé : When Henry B. Plant brought the railroad to Tampa in 1884, he opened the door for many businesses to locate and flourish here. The railroad was at the center of the city's economy. From downtown it went to Port Tampa where one could board a Plant steamship to Jamaica, Cuba, New Orleans, Bermuda or other destinations. A spur of the rail line brought the train up to the west front of the hotel so guests could depart the train and walk directly into the lobby.
The Tampa Bay Hotel cost approximately 2.5 million dollars to build and $500,000 to furnish. Consisting of 511 rooms, some of which were suites of 3-7 rooms, it provided a degree of luxury never before seen in Tampa. Most of the rooms had their own baths and all had electricity and telephones. In addition, guests were surrounded by a varied collection of furniture, porcelains, Venetian-style mirrors, and sculptures gathered by Mr. and Mrs. Plant in their travels in Europe.
The Tampa Bay Hotel opened in 1891 amid wide fanfare and celebration. Henry Plant's dream was now a reality. The newspapers of the day described it as "brightly illuminated, filled with sumptuous decorations, thrilling music and graced with turrets, domes and minarets towering heavenward and glistening in the sun." It was a Victorian palace.
The hotel was a lively place with balls, tea parties, and organized hunts during the winter social season. It was open seasonally from December to April in the 1890's. Once a guest arrived at the hotel, he needed to be entertained. Guests went wild game hunting as well as fresh and salt-water fishing. Water sports were also included like sailing, rowing, and canoeing. For the less adventuresome, there were bicycles, carriages, and rickshaws to ride you around the property. The hotel also offered golf, tennis, shuffleboard, billiards, and even a racetrack. (Funding) Funded in part by the Institute for Museum and Library Services (IMLS), Ephemeral Cities Project. Tampa |z 1271000 |2 ceeus Hillsborough County |z 12057 |2 ceeus United States of America -- Florida -- Hillsborough County -- Tampa Droits : All rights reserved. 2005. | Partager |
![]() | Utilisation de zones refuges dans le cadre d'une lutte biologique de conservation en Martinique ; Utilisation de zones refuges dans le cadre d'une lutte biologique de conservation en Martinique ; Utilisation de zones refuges dans le cadre d'une lutte biologique de conservation en Martinique Auteur(s) : Lucas, Pierre-Damien Lucas, Pierre-Damien Lucas, Pierre-Damien Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : GFP : Groupe Français des Pesticides GFP : Groupe Français des Pesticides GFP : Groupe Français des Pesticides Extrait de : "Protection des cultures et santé environnementale : héritages et conceptions nouvelles" : congrès, le 26 mai 2014. Université des Antilles et de la Guyane Résumé : Une alternative aux produits phytosanitaires est le recours à la lutte biologique. Jusqu'alors peu développée en Martinique pour le maraîchage, il existe un réel potentiel pour cette technique grâce à la présence sur lîle de nombreux ennemis naturels : chrysopes, coccinelles, syrphes, punaises prédatrices, hyménoptères parasitoïdes, araignées ? La lutte biologique de conservation peut permettre de favoriser ces auxiliaires dans et autour des parcelles maraîchères et entraîner une diminution de l'utilisation des produits phytosanitaires. Une alternative aux produits phytosanitaires est le recours à la lutte biologique. Jusqu'alors peu développée en Martinique pour le maraîchage, il existe un réel potentiel pour cette technique grâce à la présence sur lîle de nombreux ennemis naturels : chrysopes, coccinelles, syrphes, punaises prédatrices, hyménoptères parasitoïdes, araignées ? La lutte biologique de conservation peut permettre de favoriser ces auxiliaires dans et autour des parcelles maraîchères et entraîner une diminution de l'utilisation des produits phytosanitaires. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V14247 V14247 V14247 V14247 | Partager |
![]() | Festival Contes et musique dans la cité, 10ème édition Auteur(s) : Steward, Appoline Chavanon, Agnès Cissoko, Ali Boulo Santo Egouy, Valer Egouy, Mickaël Auteurs secondaires : Odent-Allet, Patrick Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Université des Antilles et de la Guyane. Service commun de la documentation Association Virgule Extrait de : Les rencontres culturelles de la BU 2016-2017. Université des Antilles Description : Pour sa 10ème édition, le festival Contes et musique dans la cité présente deux virtuoses du genre et un musicien de haute tradition à la Bibliothèque Universitaire, le mardi 11 octobre 2016. Appoline Steward, comédienne, enseignante de théâtre, "a trouvé son expression dans le conte antillais et pratique le théâtre depuis plus de vingt ans. Elle a écrit plusieurs contes qu'elle a mis en scène pour et avec des enfants, le conte antillais pour enfant étant toujours à construire", ainsi que nous la présente le site d'ETC Caraïbe. En 2011, son spectacle "Les Trois grâces", huis-clos de trois s?urs liées par un lourd secret, a reçu le 1er prix d'écriture théâtrale contemporaine de la Caraïbe - Ville de Paris. Agnès Chavanon, quant à elle, conteuse de longue main, voit son nom associé à celui de Bruno de la Salle dans le regain d'intérêt suscité par cette forme d'expression orale depuis les années 70, notamment auprès des publics scolaires et de bibliothèques. Le site de l'AMAC nous invite à mieux connaître cette artiste qui interprète "grâce au conte, les relations humaines dans toutes leurs dimensions : amour, mort, guerres, misère, joie, maladie; abandon, vieillesse, tendresse, maternité...". Le spectacle est accompagné en musique par Ali Boulo Santo Cissoko, héritier d'une grande lignée de griots mandingues joueurs de kora comme le rappelle cet article de présentation d'Africultures. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V16257 V16257 | Partager |
![]() | Funeral Booklet for Grace U. Gordon Auteur(s) : Estate of Grace U. Gordon Institute for Museum and Library Services (National Leadership Grant Award, ND-00026) ( Donor ) North America -- United States Virgin Islands Caribbean 1970-2005 | Partager |
![]() | The Plaza, San Juan, Puerto Rico. Auteur(s) : unknown Éditeur(s) : Detroit Photographic Company Detroit Photographic Company ( [Detroit, Mich.] ) Résumé : "On the north side [of the plaza] is the Ayuntamiento, a reproduction of the Municipal Building or Casa del Rey of Madrid. Originally an old residence, the city bought and reconstructed it between 1796-99. The facade is featured by two graceful towers, one housing a chime clock placed there in 1819. Under there two towers, and connecting them, is an arcade wall in traditional romantic style." -- WPA Guide, 1940. The square has been renamed Plaza Baldorioty de Castro. The seedlings bordering the square and barely visible here have grown into large, shady trees. Digital image.Kodak. Detroit Photograph Company. Photochroms. Box 2. Attached to 11 x 14 in., acid-free window mat. All rights reserved by the source institution. San Juan (Puerto Rico) Droits : All rights reserved by the source institution. 1991-530-15 | Partager |
![]() | Entretien avec Joëlle KABILE Auteur(s) : Kabile, Joëlle Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : AUF : Agence Universitaire de la Francophonie Extrait de : "Projet Matrimoine Afro-Américano-Caribéen. La contribution des femmes au patrimoine mondial" : entretiens, le 11 mars 2020. Université des Antilles Description : La contribution de l'excellence féminine au patrimoine culturel et artistique mondial représente la thématique essentielle du projet Matrimoine Afro-Américano-Caribéen (MAAC). Ce projet a été rendu possible grâce à un financement de l'Agence Universitaire de la Francophonie. Il se propose de constituer une base de données numérique réunissant des vidéos d'entretiens, de création ainsi qu'une bibliographie active et passive sur la notion de Matrimoine et ses usages dans la production contemporaine. Enfin, il entend contribuer à la constitution et à l'analyse du matrimoine culturel afro-américano-caribéen et les modalités de sa transmission dans la création contemporaine (littérature, arts et arts de la scène) de l'aire des Caraïbes (Barbade, Cuba, Guadeloupe, Jamaïque, Martinique, Haïti, République Dominicaine, Trinidad-et-Tobago) et des Amériques en général (notamment Amérique latine, Guyane, Brésil, États-Unis). Pour plus d'infos : https://matrimoine.art/about-project Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V20132 V20132 | Partager |
![]() | Directions in modeling wheat and maize for developing countries Auteur(s) : Grace, Peter Robert White, Jeffrey W International Maize and Wheat Improvement Center Éditeur(s) : CIMMYT CIMMYT ( Mexico ) Résumé : (Bibliography) Includes bibliographical references. (Statement of Responsibility) Jeffrey W. White and Peter R. Grace, editors. Developing countries Developing countries 48460931 9706480811 | Partager |