Frontières territoriales et espaces symboliques : réflexions sur les logiques de naturalisation et d'humanisation du territoire Auteur(s) : Mancini, Silvia Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Charnières et frontières du territoire" : séminaire, le 6 mai 2010. Université des Antilles et de la Guyane Description : Les statues exposées lors de la Santa Muerte ont un caractère sacré et immanent tout en partageant une proximité avec l'humanité. Silvia Mancini décrypte la pratique de ce culte tant dans sa dimension spirituelle, que sociale ou encore traditionnelle. Il ne faut pas en effet se limiter à une interprétation d'un syncrétisme entre un culte aztèque et le christianisme. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Provenance : Université des Antilles et de la Guyane. Service commun de la documentation Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/HASH01998bd9a248e2472e31f4ba HASH01998bd9a248e2472e31f4ba | Partager |
Mémoires de l'esclavage dans la société guyanaise Auteur(s) : Choucoutou, Lydie Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : APHGG : Association des Professeurs d'Histoire-Géographie de Guyane SAAHG : Société des Amis des Archives de l'Histoire de la Guyane Extrait de : "La Guyane au temps de l'esclavage : discours, pratiques et représentations, XVIIe-XIXe siècle" : colloque international, du 16 au 19 novembre 2010. Université des Antilles et de la Guyane Description : Au début, des commémorations sporadiques de l'abolition de l'esclavage ont eu lieu. Puis en 1998, pour le 150° anniversaire, une véritable fièvre commémorative se répand dans les anciennes colonies ayant connu l'esclavagisme. Lors de cette commémoration le fait esclavagiste prend le pas sur le fait abolitionniste. Corroboré en 2001 par la reconnaissance de la traite négrière et l'esclavagisme comme crime contre l'humanité par la loi troubiran, le 10 juin s'institutionnalise autour de manifestations, dont le point d'orgue est en 2008, l'inauguration d'une statue célébrant le marronage et l'abolition. Depuis la superposition des mémoires entre l'abolitionniste, l'esclavage, le marronage, la traite négrière... mais aussi la confusion avec le bagne, les amérindiens... tend à faire perdre l'élan unificateur du début des commémorations. Siècle(s) traité(s) : 20 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V11074 V11074 | Partager |
Le bagnard et le colonel : colonisation et résistance à la Martinique Auteur(s) : Price, Richard Auteurs secondaires : Urban, Yerri Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : LC2S : Laboratoire Caribéen de Sciences Sociales Extrait de : Les jeudis de l'Université. Université des Antilles Description : Richard Price présente la nouvelle édition de son livre Le bagnard et le colonel, parue en 2016. En 1925 en Martinique une émeute se solde par dix morts et quatorze blessés. Dans la ville du Diamant des pêcheurs brandissent une effigie en bois d'un colonel, riche propriétaire de l'usine locale, pour protester contre la fraude électorale. L'auteur de cette statue est Médard Aribot, un original qui vit dans une grotte. On dit que c'est pour cet acte d'insolence qu'il sera condamné et envoyé au bagne. Cinquante ans plus tard, sa vie est célébrée par des cartes postales, guides touristiques, pièces de théâtre et costumes de carnaval. Richard Price dénoue les fils de cette histoire. II montre comment les tensions de la société martiniquaise entre colonialisme, passé esclavagiste et modernité se cristallisent autour de cette sculpture et de l'histoire de son auteur, emblèmes de résistance. Et comment la mémoire peut produire la folklorisation de la vie quotidienne et transformer l'habitat et l'oeuvre d'un marginal en simples manifestations touristiques. Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V18257 V18257 | Partager |
La nouvelle Guyane, terre promise coloniale (1858 - 1900) Auteur(s) : Lamaison, Denis Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : ECMEA : Etudes Croisées des Mondes Européens et Américains CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Terres promises, représentations et imaginaires" : colloque, du 25 au 27 novembre 2015. Université des Antilles Description : Au XIXe siècle, une vaste région comprise entre les fleuves Amazone et Oyapock est connue par les guyanais sous la dénomination du Contesté, ou Contesté franco-brésilien. Depuis les débuts de l'implantation française en Guyane, aucune frontière n'a en effet jamais été tracée avec le Portugal, puis le Brésil indépendant (en 1822). La superficie de la Guyane française varie ainsi du simple au double, selon que l'on y intègre ou non le territoire Contesté. En 1862, c'est le statu quo. Les deux parties, échouant une nouvelle fois à travers un accord, décident que cet immense territoire restera une zone neutre où les gouvernements français et brésiliens n'interviendront que pour régler des questions de justice regardant leurs ressortissants respectifs. Ni état ni police, ce no man's land est notamment un refuge pour les bagnards en cavale et les esclaves brésiliens fugitifs. Dans une période d'expansionnisme européen, certains vont cependant y voir une nouvelle terre de colonisation pour la France, un territoire bien plus sain et plus prometteur que la Guyane « officielle ». Parmi d'autres, les explorateurs Henri Coudreau et A. Laurencin vont présenter cette région comme un nouvel Eden, une terre « favorisée par le Créateur » ou s'épanouira une « nouvelle race » de colons. Au-delà de ces descriptions utopiques, reprises dans plusieurs revues de voyages et quelques romans populaires, nous rappellerons également la dimension raciale et impérialiste sous-adjacent à cette représentation de la « Terre promise ». L'histoire du Contesté s'achève en 1900 avec l'attribution de ce territoire au Brésil. Siècle(s) traité(s) : 19 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V16222 V16222 | Partager |
View of the Adderley building and the back of the Queen Victoria statue ; The Bryant Slides Collection ; The Bryant Slides Collection, Bahamas Nassau Hope Town Auteur(s) : Adams-Acton, John, 1830-1910 ( Artist ) Résumé : The slides were taken on collecting trips sponsored by the William L. Bryant Foundation, where books, music and art indigenous to the regions were gathered. The are organized by geographical location. Pictured is the back of the Queen Victoria statue by sculpture John Adams-Acton, flanked by two cannons. The statue, located in Nassau's Parliament Square, was erected in celebration of Queen Victoria's birthday on May 24, 1905. To the right of the statue can be seen the former Colonial Secretary's Office, built in 1805 by James Tait, which today houses the government administrative offices. Parliament Square's pink government buildings, examples of Classical style architecture, were constructed in the early 1800s by Loyalists who came to the Bahamas from North Carolina. In the background is the former Adderley building, where the Churchill building now stands. Bahamas -- North America --Nassau, New Providence Island Droits : All rights to images are held by the respective holding institution. This image is posted publicly for non-profit educational uses, excluding printed publication. For permission to reproduce images and/or for copyright information contact Special Collections & University Archives, University of Central Florida Libraries, Orlando, FL 32816 phone (407) 823-2576, email: speccoll@mail.ucf.edu CFM1972_01a Sheet 14:4 http://ufdc.ufl.edu/AA00029329/00001 | Partager |
La statue de Schoelcher et la Banque Extrait de : Notice sur la Guyane (p. 187) Résumé : Image représentant la statue de Victor Schoelcher à Cayenne devant le bâtiment de la Banque de la Guyane Siècle(s) traité(s) : 19 Droits : Domaine public Permalien : http://www.manioc.org/images/FRA110670209i1 FRA110670209i1 | Partager |
Statue of Christopher Columbus in front of the Government House ; The Bryant Slides Collection ; The Bryant Slides Collection, Bahamas Nassau Hope Town Auteur(s) : Unknown ( Photographer ) Résumé : The slides were taken on collecting trips sponsored by the William L. Bryant Foundation, where books, music and art indigenous to the regions were gathered. The are organized by geographical location. This monument to Christopher Columbus stands before the front entrance to the Government House in Nassau, New Providence Island, Bahamas. The Government House, an example of Caribbean Georgian architecture features a four columned portico. In 1492, Columbus became the first European to visit the Bahamas when he landed on San Salvador. The statue, built in London, was imported by Sir James Carmichael Smyth in 1830. The current Government House, with its four columned porticos, was completed by 1806. It is the home of the governor-general, the queen’s representative in The Bahamas. Sections of the building were renovated after the hurricane of 1929. The Duke of Windsor was assigned Governor of the Bahamas in 1940 and lived in the house during that time. Bahamas -- North America --Nassau, New Providence Island Droits : All rights to images are held by the respective holding institution. This image is posted publicly for non-profit educational uses, excluding printed publication. For permission to reproduce images and/or for copyright information contact Special Collections & University Archives, University of Central Florida Libraries, Orlando, FL 32816 phone (407) 823-2576, email: speccoll@mail.ucf.edu CFM1972_01a Sheet 14:6 http://ufdc.ufl.edu/AA00029339/00001 | Partager |
A statue of Christopher Columbus in Seville, Jamaica ; The Bryant Slides Collection ; The Bryant Slides Collection, Jamaica Auteur(s) : Unknown ( Photographer ) Guerrisi, Michele, 1893- 1963 ( Artist ) Résumé : The slides were taken on collecting trips sponsored by the William L. Bryant Foundation, where books, music and art indigenous to the regions were gathered. The are organized by geographical location. Bronze statue of Christopher Columbus which sits atop his monument La Santa Maria in Seville, Saint Ann, Jamaica. Columbus spent over a year marooned In Seville after his fourth voyage to the New World in 1503. Slide labeled Jam. Statue "Col" Seville. Jamaica -- Caribbean region -- Seville, Saint Ann Droits : All rights to images are held by the respective holding institution. This image is posted publicly for non-profit educational uses, excluding printed publication. For permission to reproduce images and/or for copyright information contact Special Collections & University Archives, University of Central Florida Libraries, Orlando, FL 32816 phone (407) 823-2576, email: speccoll@mail.ucf.edu CFM1972_01a http://ufdc.ufl.edu/AA00030997/00001 | Partager |
L' esclave Année de publication : Extrait de : Manuel d'histoire d'Haïti (Page 138) Résumé : Cliché représentant une statue d'esclave réalisée par le sculpteur haïtien Normil Charles, décédé en 1938. Siècle(s) traité(s) : 20 Droits : Domaine public Permalien : http://www.manioc.org/images/PAP110770148i1 PAP110770148i1 | Partager |
Monument to Cuban rafters lost at sea Résumé : (Ownership) Received by the Rubenstein Library as a gift from Holly Ackerman in 2009. Photographed by Sergio Lastres. In December 1994, a public monument, called the Liberty Column, was inaugurated in Miami commemorating the journey and suffering of Cuban rafters. Designed by sculptor Enzo Gallo, the statue consists of hands raised to the sky and a round marble column set in a fountain. It is located at Bay Front Park in Miami in front of the Hotel Intercontinental. The statue was vandalized in 2004 and restored by Cuban-American sculptor Marc Andries Smit. The plaque beside the monument reads, “Since 1959, thousands of Cubans have perished anonymously while fleeing tyranny in small boats and makeshift rafts although their names, like martyred refugees of other nations, are written solely on the pages of the sea, this column is a permanent testimony of the human need to be free.” Cuba Guantánamo Bay (Cuba) | Partager |
Statue de Schoelcher Extrait de : Fragments d'histoire ou hier et aujourd'hui : à la faveur d'une promenade dans les rues et aux environs de Fort-de-France / Théodore BAUDE () Résumé : Cliché représentant la statue de Victor Schoelcher érigée devant le Palais de justice de Fort-de-France en 1904. Siècle(s) traité(s) : 19 Droits : Domaine public Permalien : http://www.manioc.org/images/NAN130480023i1 NAN130480023i1 | Partager |
Christopher Columbus statue in Havana ; The Bryant Slides Collection ; The Bryant Slides Collection, Cuba Auteur(s) : Unknown ( Photographer ) Cucchiari, J. ( Sculptor ) Résumé : The slides were taken on collecting trips sponsored by the William L. Bryant Foundation, where books, music and art indigenous to the regions were gathered. The are organized by geographical location. This statue is located at el Palacio de los Capitanes Generales in Havana, Cuba. The palace used to house the captain general, or governor of Cuba when the island was under Spanish control. It is located on calle tacon near obispo, in old Havana. Christopher Columbus marble monument was installed in the year 1862 by the Italian sculptor J. Cucchiari. Cuba -- Caribbean region -- Havana Droits : All rights to images are held by the respective holding institution. This image is posted publicly for non-profit educational uses, excluding printed publication. For permission to reproduce images and/or for copyright information contact Special Collections & University Archives, University of Central Florida Libraries, Orlando, FL 32816 phone (407) 823-2576, email: speccoll@mail.ucf.edu CFM1972_01a Sheet 85: 8 http://ufdc.ufl.edu/CA01200474/00001 | Partager |
Arturo Somohano Portela 1910 1977 Auteur(s) : Kesse, Erich J., 1959- North America -- Puerto Rico -- Puerto Rico -- San Juan -- San Juan Caribbean Droits : 2007, Erich Kesse - CC: at-nc-sa (Creative Commons license requiring attribution, prohibiting commercial uses, and requiring rights-share for use of this image.) | Partager |
Castillo San Cristobal + Capilla de Santa Barbara = Saint Barbara Chapel Auteur(s) : Kesse, Erich J., 1959- North America -- Puerto Rico -- Puerto Rico -- San Juan -- San Juan -- Castillo San Cristobal Caribbean Droits : 2007, Erich Kesse - CC: at-nc-sa (Creative Commons license requiring attribution, prohibiting commercial uses, and requiring rights-share for use of this image.) | Partager |
Monument in honor of Cuban rafters "Liberty Column" Résumé : (Ownership) Received by the Rubenstein Library as a gift from Holly Ackerman in 2009. Photographed by Sergio Lastres. In December 1994, a public monument, called the Liberty Column, was inaugurated in Miami commemorating the journey and suffering of Cuban rafters. Designed by sculptor Enzo Gallo, the statue consists of hands raised to the sky and a round marble column set in a fountain. It is located at Bay Front Park in Miami in front of the Hotel Intercontinental. The statue was vandalized in 2004 and restored by Cuban-American sculptor Marc Andries Smit. The plaque beside the monument reads, “Since 1959, thousands of Cubans have perished anonymously while fleeing tyranny in small boats and makeshift rafts although their names, like martyred refugees of other nations, are written solely on the pages of the sea, this column is a permanent testimony of the human need to be free.” | Partager Voir aussi |
Gold and white feathered carnival costume on exhibit in the National Museum and Art Gallery of Trinidad and Tobago ; The Bryant Slides Collection ; The Bryant Slides Collection, Trinidad Auteur(s) : Unknown ( Photographer ) Résumé : The slides were taken on collecting trips sponsored by the William L. Bryant Foundation, where books, music and art indigenous to the regions were gathered. The are organized by geographical location. In Trinidad and Tobago, carnival celebrations begin after Christmas and peak during the Monday and Tuesday preceding Ash Wednesday. Costumed masqueraders and festival revelers partake in the two-day street parade, generally accompanied by soca, calypso, and steel pan music, before beginning the Lenten season. The National Museum and Art Gallery hosts a permanent ongoing exhibit of masks and costumes from past carnivals. The carnival costume, pictured in the center, is made with long and short white feathers and features highlights of black feathers. Gold ornaments decorate the costume which also has a ram’s head near the waist area. Next to this costume is an ornate peacock head gear which has been placed atop an armless statue with a human face. Slide labeled Trin. 12. Trinidad and Tobago -- South America -- Port of Spain, Trinidad Trinidad and Tobago -- Caribbean region -- Port of Spain, Trinidad Droits : All rights to images are held by the respective holding institution. This image is posted publicly for non-profit educational uses, excluding printed publication. For permission to reproduce images and/or for copyright information contact Special Collections & University Archives, University of Central Florida Libraries, Orlando, FL 32816 phone (407) 823-2576, email: speccoll@mail.ucf.edu CFM1972_01a http://ufdc.ufl.edu/AA00031205/00001 | Partager Voir aussi Port of Spain (Trinidad and Tobago) -- Social life and customs Port of Spain (Trinidad and Tobago) -- Description and travel Museum exhibits -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 Headgear -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 Carnival costume -- Trinidad and Tobago -- Port of Spain -- 1960-1970 |
After the fury of the earthquake in Kingston : a multitude of the homeless and destitute, without shelter and scantily supplied with food, and some peculiar effects of the shocks. Auteur(s) : Blauvelt, H. D. Éditeur(s) : Leslie's Weekly Leslie's Weekly ( New York ) Résumé : Page 173 from Leslie's Weekly, Nov,. Article entitled "The Kingston earthquake at short range", by Francis E. Clark, Founder of the United Society of Christian Endeavor continues on verso. Six illustrations: Plum Point Lighthouse, which was damaged by the earthquake and its ligth extinguished, causing the stranding of the steamship "Prinz Waldemar". -- Refugees each receiving the meagre food supply of two potatoes, a piece of bread, some brown sugar, and molasses. -- The American Consulate a mass of ruins - Vice-Counsul William H. Orrett standing in front of his demolished office. -- Hundreds of refugees in camp a the temporary market near the Parade ground. -- A crowd of homeless and hungry people waiting for the opening of the gate of the race-course relief station. -- Curious incident of the quake - Queen Victoria's statue, once facing the sea, turned completely around. -- Steamship "Prinz Waldemar," of the Hamburg-American Line, wrecked on the Jamaica coast because the Plum Point Light went out. -- Entrance to Up Park Camp, headquarters of the First West Indian Regiment, showing wreckage of gateways and buildings. Kingston (Jamaica) Droits : All rights reserved by the source institution. 2005-348-1 | Partager |
Cathedral San Juan Bautista de Puerto Rico Auteur(s) : Kesse, Erich J., 1959- North America -- Puerto Rico -- Puerto Rico -- San Juan -- San Juan Caribbean Droits : 2007, Erich Kesse - CC: at-nc-sa (Creative Commons license requiring attribution, prohibiting commercial uses, and requiring rights-share for use of this image.) | Partager |
Hôtel de Ville de Fort-de-France Extrait de : Annuaire de la vie martiniquaise (entre p. 390 et p. 391) Résumé : "L'hôtel de ville est construit à partir de 1848 par un entrepreneur dénommé Krous. Il est détruit par un incendie en 1890 et un cyclone en 1891. Un nouveau bâtiment est inauguré en septembre 1901. La façade est ornée des armes de la ville et de la devise patriotique ""Semper Francia"" : la France toujours. Doté d'un campanile, le nouvel édifice est un bel exemple de construction antillaise avec une forte présence du bois et des décors de frises dentelées. A l'intérieur, au premier étage, une statue, de 1879, due à Albert Carrier-Belleuse, représente un esclave dont les fers viennent d'être brisés ; le socle porte les noms de tous les membres du gouvernement provisoire de 1848. Un théâtre à l'italienne a ensuite été construit à l'arrière. Inscription aux Monuments historiques" Siècle(s) traité(s) : 19 Provenance : Communauté d'agglomération de La Rochelle. Médiathèque Michel-Crépeau Permalien : http://www.manioc.org/images/MMC16033-0475i1 MMC16033-0475i1 | Partager |
Cementerio Santa Maria Magdalena de Parssi + Arm Raised Angel Auteur(s) : Kesse, Erich J., 1959- North America -- Puerto Rico -- Puerto Rico -- San Juan -- San Juan -- Cementerio Santa Maria Magdalena de Parssi Caribbean Droits : 2007, Erich Kesse - CC: at-nc-sa (Creative Commons license requiring attribution, prohibiting commercial uses, and requiring rights-share for use of this image.) | Partager |