GHEA et Global Human Ecodynamics Auteur(s) : McGovern, Thomas H. Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Université des Antilles et de la Guyane. Faculté des lettres et sciences humaine Musée Départemental d'Archéologie Précolombienne et de la Préhistoire AIAC : Association Internationale d'Archéologie de la Caraïbe Association Ouacabou Extrait de : 24e congrès international de l'Association internationale d'archéologie de la Caraïbe, du 24 au 29 juillet 2011. Université des Antilles et de la Guyane" Description : Monsieur Thomas McGovern nous présente une nouvelle organisation : Global Human Ecodynamics Alliance (GHEA). Formée en 2009, la GHEA est un projet récent rassemblant des chercheurs (en sciences sociales, sciences naturelles), des historiens, des éducateurs, des étudiants et d'autres personnalités intéressés dans la promotion de la recherche de pointe, l'éducation et le développement de nouvelles initiatives. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V12096 V12096 | Partager |
Réalisme et Merveilleux dans Claire of the Sea Light d'Edwidge Danticat et dans Parabole du failli de Lyonel Trouillot Auteur(s) : Scheel, Charles Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Réel merveilleux, réalisme merveilleux, réalisme magique et baroque (III)" : journée d'étude, le 7 mai 2015. Université des Antilles et de la Guyane Description : On se penchera en tant que comparatiste sur deux romans publiés en 2013, l'un en France et en français par un auteur haïtien vivant en Haïti, et l'autre en anglais à New York par une auteure née en Haïti mais vivant depuis plus de trente ans aux Etats-Unis. Il s'agira de montrer que, par-delà de nombreuses différences, ces oeuvres partagent des préoccupations communes, tant sur le plan des thèmes (fondamentalement celui de la survie en conditions hostiles, voire traumatisantes) que sur celui d'aspects formels. Ces romans allient réalisme et merveilleux, non pas dans l'esthétique si particulière et exigeante formulée par Alexis dans son manifeste du Réalisme merveilleux des Haïtiens, mais dans une combinaison d'engagement social et d'écriture discrètement poétique. Chez Danticat, le discours, davantage centré sur des questions féministes que sur la lutte des classes, repousse les frontières de la conscience linguistique, sociale et littéraire au sein de la diaspora haïtienne aux E.U., dans des directions qu'Alexis, en tant qu'homme et médecin éduqué en France, et activiste politique des années 1950, n'aurait pu prévoir. Dans Parabole du failli, Lyonel Trouillot aborde lui la question de la solidarité masculine dans la perspective de relations amicales basées sur une passion commune de la poésie et obscurcies par une tragédie. Le discours dans ce roman est fort éloigné de celui d'autres écrivains haïtiens contemporains, plus à l'aise dans une veine érotique machiste et/ou vaudouisante. Il est aussi bien plus poétique que celui de Danticat, dont l'anglais reste sobre et beaucoup moins expressif. De tels constats bousculent des stéréotypes répandus sur des écritures soi-disant « masculines » ou « féminines ». Il convient aussi de préciser les rapports respectifs de ces oeuvres à une esthétique incluant le merveilleux. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V15205 V15205 | Partager |
Le futurologue marocain Mahdi Elmanjdra : théoricien universaliste de l'humiliation Auteur(s) : Chafik, Ayoub Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "L'impact des marges dans les capitales littéraires, artistiques, politiques" : journée d'étude, le 19 avril 2018. Université des Antilles Description : Chafik AYOUB, Docteur en Langue, Lettres et Traductologie axe son intervention sur la vie du Professeur Marocian Mahdi Elmandjra. Celui-ci se confronte pour la première fois à la réalité de l'humiliation coloniale, en tant que lycéen. Dans un acte d'opposition au comportement arrogant d'un commissaire français dans un Maroc colonisé, il se voit emprisonné et libéré quelques jours plus tard. Il a dû partir en exil à deux reprises à cause de ses positions idéologiques. Cette communication démontre qu'en marge du système coopératif opéré par l'Etat sécuritaire sur un large segment de l'Intelligentsia (en marge des alliances avec les pouvoirs politique, économique et ses logiques de marché, de l'expertise en contrepartie d'un gagne-pain), le refus de l'humiliation s'enregistre chemin faisant dans le parcours de Mahdi Elmandjra, et que, par ce refus, il s'est auto-marginalisé à l'oeuvre de perpétuer cette idée de dignité. Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V18135 V18135 | Partager |
Mon Mémoire MEEF en 180 secondes Auteur(s) : Surbon, Axelle Ursulin-Manuel, Morgane Polyte, Nelly Markos, Muriel Agricole, Clarisse Masson, Stephen Auteurs secondaires : Troadec, Bertrand Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : ESPE de Martinique : Ecole Supérieure du Professorat et de l'Education Description : Finale Académique - Martinique - " Mon mémoire MEEF en 180 secondes ". Cette étape du concours consiste à élire le vainqueur local du concours " Mon Mémoire MEEF en 180 secondes " pour aller représenter l'académie Martinique lors de la finale nationale qui a lieu à l'ESPE d'Aix Marseille. Cette manifestation est l'occasion pour la lauréate ou le lauréat de chacune des ESPE de valoriser le mémoire élaboré au cours de la 2ème année du master Métiers de l'enseignement, de l'éducation et de la formation (MEEF) et d'en permettre une large diffusion. Elle met en exergue la capacité à convaincre le jury national en trois minutes en alliant des qualités d'éloquence, d'argumentation et de concision. Résultats de la finale académique Martinique : 1) Stephen MASSON 2) Murielle MARKOS 3) Nelly POLYTE Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V18252 V18252 | Partager |
Bal masqué, littérature orale, contes et transgression. La musique carnavalesque : espace de transgression et de renversement Auteur(s) : Debibakas, Audrey Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : Université de Guyane Extrait de : "Bals masqués de Guyane et d'ailleurs. Identités et imaginaires carnavalesques en question" : colloque international, les 26 et 27 janvier 2017. Université de Guyane Description : Le bal paré-masqué est un univers fantasmagorique, alliant réel et irréel, tout un art de la dissimulation et du mystère dans la passion et la métamorphose. La littérature tente de s?initier au c?ur de cet espace sacré afin d?appréhender son univers vertigineux et de mieux cerner l'univers carnavalesque. "Extrait de la solitude du touloulou" : les touloulous tournoyaient dans une ronde folle autour des cavaliers lesquels n'attendaient qu'un geste pour démarrer en un tour de rein. Plusieurs extraits cité : Marie-Claude Thébia, "la solitude du touloulou", extrait de bois d'ébène et autres nouvelles de Guyane "La crique" de Sylviane Vayaboury : jeu de bal paré-masqué L'univers du monde du bal paré-masqué est un monde merveilleux, envoutant, captivant, au coeur duquel, les auteurs cherchent à nous faire pénétrer. Siècle(s) traité(s) : 20 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17172 V17172 | Partager |
Jean Bernabé : transmission d'une créolité en dialogue interculturel avec une littérature-monde Auteur(s) : Cassin, Laura Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Tracées de Jean Bernabé" : colloque international, du 25 au 27 octobre 2017. Université des Antilles Description : Lorsqu'en 1989, les écrivains martiniquais Jean Bernabé, Patrick Chamoiseau et Raphaël Confiant publient Éloge de la créolité et dessinent un nouvel horizon culturel pour la Caraïbe francophone, créolité, communauté, mondialité et créativité s'agrègent et suggèrent un modèle identitaire pour le monde contemporain. Jean Bernabé, linguiste, écrivain et pédagogue de renommée internationale, engage le texte postcolonial dans une démarche commune, véhiculant un questionnement d'ordre éthique laissant transparaître l'évolution des idéologies. S'il est vrai qu'Eloge de la créolité contient un capital symbolique qui semble inviter à une réflexion sur les concepts d'hominisation, de créolisation et de mondialisation et définit des perspectives suivant lesquelles « le partage des ancêtres » influe sur les relations, c'est l'ensemble de l'oeuvre de Jean Bernabé qui produit un « effet-manifeste » ayant pour fin d'inaugurer, légitimer et défendre un projet esthétique. La mosaïque définie par le créoliste insuffle une migration des imaginaires. Il s'agit dès lors d'interroger la pensée de cet intellectuel engagé dans l'analyse de l'usage de la langue mais ne s'alliant pas de manière effective à la révolution copernicienne initiée en 2007 par 44 voix marginales, contestataires et offensives, signataires du Manifeste pour une littérature-monde en français. A l'aune d'une étude de l'oeuvre du théoricien fondal-natal, la littérature-monde inviterait-elle à bousculer à nouveau les symbolismes et représentations que dépoussiérait jadis la créolité ? Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17265 V17265 | Partager |
Forum with Parliament Members : Students Against Sexual Orientation Discrimination ; Audio Recordings of the Proceedings Auteur(s) : Caribbean IRN Résumé : From the PNCR, GAP MPs free to vote conscience on gay rights bill
By Johann Earle
Stabroek News
June 11, 2003
The PNCR will allow its members to vote their conscience on the controversial Constitution (Amendment) Act of 2001 which seeks to prevent discrimination against persons on the basis of their sexual orientation and other grounds.
A number of religious organisations are opposed to the passage of the bill because it includes sexual orientation as one of the grounds. They are concerned that it could lead to a legalisation of homosexual relations and demands for recognition of gay marriages among other things.
PNCR Member of Parliament (MP) Vincent Alexander told a forum at the National Library on Saturday, that the Bill did not seek to legalise homosexuality, but to ensure that persons would not be discriminated against based on their sexual preferences.
He was one of two parliamentarians who showed up - the other being PNCR member, Myrna Peterkin.
The forum was organised by Students Against Sexual Orientation Discrimination (SASOD), a group comprising fifteen students from the University of Guyana which was formed about two weeks ago.
Alexander expects the vote on the bill to come up before the National Assembly in a matter of months.
Paul Hardy, Leader of the Guyana Action Party (GAP), told Stabroek News that his party would not be using the so-called parliamentary whip. He added that GAP took a decision that every member should vote according to his or her own conscience. “We have no right to deny the rights of others based on sexual orientation. [The Bill] will guarantee rights to the homosexual.” GAP is in Parliament as part of an alliance with the Working People’s Alliance. GAP/WPA has two MPs.
The bill was met with rejection from some members of the religious community in 2001 and as a result of this, the President did not assent to it.
In a statement on Monday, the Central Islamic Organisa-tion of Guyana (CIOG) said that it stood in firm opposition to the Bill. The CIOG says the general purpose of the bill may be commendable and that the organisation’s objection is not based on a willingness to promote discrimination. Rather, the CIOG said, it was based on the fact that specific legal protection on the basis of sexual orientation without definition or qualification gives tacit legitimacy to practices which are considered criminal in Islam. “It is foreseeable that such a legal nod of approval (subtle as it may be) of these practices may pave the way for greater social (or even legal) acceptability in the future which, from the perspective of all Muslims including those in Guyana, is an undesirable and sinful outcome,” the CIOG statement said.
At Saturday’s event, Muslim teacher Moulana Mohamed Ali Zenjibari spoke of instances of abuse, discrimination and harsh penalties meted out to gay and lesbian persons in countries such as Iran and Saudi Arabia and noted that the Quran did not sanction such punishments for homosexual behaviour.
President of the CIOG, Fazeel Ferouz told Stabroek News that a meeting to discuss a strategy with regards to the bill was planned for tomorrow with various religious groups.
Stabroek News tried to get a comment on the issue from the PPP/C but to no avail.
ROAR leader, Ravi Dev said that his party was now having discussions on the issue. ROAR feels that it is an important question which has to do with morality and should be discussed across the country. He added legislators had to be in tune with their constituents on the issue.
SASOD is lobbying for the legislation through the sensitisation of MPs.
Keimo Benjamin, a law student at UG, gave a presentation based on the jurisprudential aspects of the discussion on sexual orientation. He argued that morality should not be the only guiding principle on which to base the laws. Sexual activities between two consenting male adults in private could not be equated with a violation of a person’s rights, he said, making the point that the thrust of his presentation was not whether homosexuality was wrong, but whether it violated the rights of others. He said that the attitudes of some towards this subject were based on preconceived notions and prejudices. He cited studies to show that the suppression of certain perceived deviant sexual impulses in persons might do more harm than good. One Harvard University study of teens who said they were gay indicated that those teens were three times more likely to commit suicide.
Vidyaratha Kissoon, of Help and Shelter, in his contribution on Saturday, expressed his displeasure at the low turnout at the forum and urged the parliamentarians who showed up to take the message to their colleagues. He noted that because of homophobia, the numerical minority was terrified of speaking out against instances of discrimination. Gays and lesbians in Guyana were subjected to ridicule and abuse, and walk the streets at night not looking for sex necessarily, but for the companionship of persons who empathise with them.
During his presentation, Joel Simpson, another member of SASOD, outlined a number of changes made within national jurisdictions that had international implications. One such crucial change was South Africa’s 1996 adoption of a new constitution, making that country the first in the world to expressly include sexual orientation as a prohibited ground of discrimination. It was the first time a developing country had taken the lead with respect to the rights of sexual minorities.
He also said that according to Douglas Sanders, a Canadian jurist, the rights of homosexual, bisexual or transsexual men and women had never been officially recognised by the United Nations, despite the fact that international laws on the issue began to emerge at the close of the Second World War.
Simpson said that under Article 170 (5), as amended by Section 8 of the Constitution (Amendment) (No. 4) Act 2000, the President is required to assent to any bill which is returned by the National Assembly unaltered after a two-thirds majority within 90 days of its presentation to him. To the parliamentarians present, Simpson stressed that the onus was now on them to adequately represent their constituents which include lesbian, gay, bisexual and transsexual Guyanese.
http://www.landofsixpeoples.com/news301/ns306115.htm
and
Vote on sexual orientation should be a matter of conscience - MP Alexander
By Esther Elijah
Guyana Chronicle
June 8, 2003
PEOPLE’S National Congress (PNC/R) Member of Parliament Mr. Vincent Alexander, said the Opposition will vote on “conscience” when the piece of legislation on sexual orientation is again brought before the National Assembly.
“With specific reference to my party, when this Bill gets back to the Parliament in the spirit of the arguments here, we will not use the `whip’. Our party will not say we have to vote for the provision (in the Sexual Orientation Bill). We will allow our members to vote as a matter of conscience,” he told participants gathered in the Conference Room of the National Library.
“We feel this is a matter of conscience. You may end up with a collective position but you have to deal with us individually,” Alexander said at a poorly attended public consultation aimed at gaining support for sexual orientation to be considered a fundamental right in Guyana.
Alexander, one of the main persons who sat on the Constitutional Reform Commission that addressed this controversial clause, said the legislation was not meant to legalise homosexual activities in Guyana.
“It was intended to ensure that persons who have an orientation - a way of thinking - which may or may not lead to a certain activity, to not be discriminated against, in terms of their rights,” he explained.
Alexander noted that very often, discussions on the sexual orientation provision in the Bill have led to seepages into other areas where debates centre on the “right to be homosexual.”
“I am saying the Bill does not comment on that… However, law is peculiar, especially in a Common Law system. Once you venture out and change the law, very often you open other windows which we cannot definitively say exist or does not exist in advance,” he said.
“The fear of some people is that the legislators might say one thing and the Courts will eventually say something else. While some people can’t argue against the law, per say, they will say this has opened a window of opportunity not meant to be opened. So, it is better to stay without a window than open it and then have a possibility of something you didn’t intend to happen - happening sometime in the future.”
Alexander added: “I want to say I’ve found this activity to have been rich from the perspective of the amount of research which was done by student (speakers). Without any comment as to whether I agree with the arguments, I would wish that much more research on other issues be done by students, and that at the University (of Guyana) students would find it convenient to have forums on other issues, with the same depth of research for their own intellectual development.”
Alexander and other Opposition M.P, Lurlene Nestor were the only three Parliamentarians in attendance at the session organised by the recently formed `Students Against Sexual Orientation Discrimination’ (SASOD), a group that has a membership of 15 mostly University of Guyana (UG) students from various faculties.
SASOD was established two weeks ago.
With the exception of members of the press, the consultation only managed to attract 11 persons, a handful of who were SASOD members.
While congratulating the students for an “insightful” presentation, Nestor pointed out that whether or not she chooses to agree with their position is “another issue” and she is entitled to her “own view”.
“The issue of sexual orientation is very `toucheous’ …while we agree with the human rights provisions and all that as a society, we must also revert to our own society. Some of the very critical questions that I would want to ask is whether or not at the society (level) we are ready for that kind of thing,” she remarked.
“We cannot, at (any) time, ignore the religious groups in our society. If we look at statistics going back to 1992 from a survey done by the Bureau of Statistics, we would see that a small section of the Guyanese population might be considered as people who do not subscribe to a religious view. While the laws are not necessarily based on moral values, we must acknowledge the fact that we might want to revert to many of the cases that (concern) laws that protect public morality.”
Nestor told the speakers at the consultation these were some of the issues that they needed to deal with.
She highlighted, too, that what must be examined is the effects of same-sex marriages on society and how this issue must be tackled.
“These are some of the things we should consider and I don’t think you dealt with that in the presentations,” Nestor stated, adding that the issues must be addressed “frontally.”
“Do we think that with the coming to being of this Bill that there might be quite a number of challenges to the Constitution in relation to the same issue of a man marrying a man? What do we do at the society (level)? Do we recognise that?” were the questions directed at the five speakers at the session.
Nestor continued: “There is some argument that says, `Oh the Bill does not promote homosexuality or does not encourage a man to marry (another) man, but if you look at Section (15) that talks about `non-discrimination’ then how can we not, with the passage of this Bill, allow a man not to marry (another) man.”
According to Nestor, matters of this nature constitute some of the “inconsistencies” of the Bill.
On the argument raised by presenters at the session on who determines what is morality, Nestor said in the concept of democracy it is the people who are the determinants based on a “line of thinking.”
She also rebutted on grounds that put the spotlight on teachers who may have been caught “interfering” with their young students and who may subsequently be dismissed from their jobs.
“Could you imagine such a person interfering with a boy below age 10 - and by virtue of the fact that the Bill is there, the judges (in the case) will have to use their discretion in terms of what happens. We will have more Constitutional changes and problems (arising with the passage of the Bill).”
SASOD member and law student, Joel Simpson, in reply, said he doesn’t think any homosexual in Guyana wants to “run into a church and ask that people marry them or anything of that sort.”
At one point likening the church to a “club”, Simpson claimed the church has the right to exclude whomever it wants. He further stated that in accordance with the Constitution, people of the same sex do not currently have the right to marry, and will also not be able to do such an act with the passage of the Bill.
However, Simpson said it is possible that the law, with the passage of the Bill, would have to recognise same-sex domestic partnerships in relation to employment benefits, sharing of properties, etc.
Simpson said he believes there should be a realm of “public” and “private” morality between consenting adults, and implied that the Bill did not fully give “rights” to homosexuals.
But, Nestor interjected: “I am informing you further…that the Sexual Orientation provision has, in fact, in some way recognised the rights of homosexuals and we must accept that.”
Meanwhile, there was no vocal Christian representative(s) at the consultation and apart from the two Opposition representatives none other participant gave comments or directed questions at the presenters.
Other speakers in support of the sexual orientation clause were: Moulana Mohammed Ali Zenjiban, Assistant Director of the International Islamic College; Denuka Radzik from Red Thread, Keimo Benjamin, UG law student and Vidyartha Kissoon from Help & Shelter.
The Sunday Chronicle has been reliably informed that the Georgetown Ministers Fellowship, representing groups of Christian leaders staunchly against sexual orientation as a right in Guyana, have recently prepared a detailed 16-page document outlining issues arising from research to further boost their argument against the inclusion of the clause.
The document is yet to be made public.
http://www.landofsixpeoples.com/news301/nc306083.htm Droits : All rights reserved by the source institution. http://ufdc.ufl.edu/AA00014700/00001 | Partager |
Il fut fait prisonnier sans même avoir pu se défendre Extrait de : Histoire de la découverte et de la conquête de l'Amérique (p. 373) Résumé : Illustration représentant un épisode de la conquête du Pérou mettant en scène les rivalités- entre conquistadors espagnols pour s'assurer la domination du pays. Ici, Pedro de Alvarado (1485-1541) est fait prisonnier par des partisans de Diego de Almagro, lui-même allié de Pizarro. Siècle(s) traité(s) : 16 Droits : Domaine public Permalien : http://www.manioc.org/images/FRA110460393i1 FRA110460393i1 | Partager |
Manboula ; Elisabeth Résumé : F Guyane 38 cultivatrice La Nouvelle Alliance (Alexandre Mathias) Roura http://www.manioc.org/esclaves/individu5461 | Partager Voir aussi |
Barrere Auteur(s) : Mariage, Louis-François (17..-18.. ; graveur) Extrait de : France pittoresque ou Description pittoresque, topographique et statistique des départements et colonies de la France... avec des notes sur les langues, idiomes et patois... et des renseignements statistiques... accompagnée de la statistique générale de la France T.3 (entre p. 18 et p. 19) Résumé : Portrait de Bertrand Barère de Vieuzac (1755-1841). Homme politique et juriste français. Durant la Révolution française, il fut un temps allié à Robespierre. Dans le débat sur les colonies, il se déclara partisan de l'égalité des hommes de couleur libres avec les Blancs. Siècle(s) traité(s) : 19 Droits : Domaine public Permalien : http://www.manioc.org/images/SCH131900044i3 SCH131900044i3 | Partager |
Les flux migratoires et la dynamique de la construction identitaire dans l’espace caraïbe centraméricaine : le cas de la côte de la Mosquitia hondurienne Auteur(s) : Ileana Nuñez Almendarez, Karen Éditeur(s) : Université des Antilles Études caribéennes Résumé : Les constructions socio-historiques et identitaires qui eurent lieu en Amérique durant l’époque coloniale furent si diverses qu’il s’avère difficile –et surtout impropre- de projeter une vision unique sur des espaces qui furent réunis sous l’étendard d’un pays ou d’une nation. La côte de la Mosquitia centraméricaine est l’un de ces exemples qui montrent cette diversité de constructions. La côte de la Mosquitia s’est construite à travers les siècles colonisateurs, se nourrissant de contacts, d’alliances et d’apports étrangers divers qui firent d’elle un espace autonome avec une histoire propre. Une histoire qui se détacha de l’histoire coloniale espagnole pour se rapprocher de celle de l’espace caraïbe. The historic structures of socio-cultural identities that developed during the American colonial period were so vastly diverse that it would be difficult and inaccurate to project a homogenic view of regions that were integrated under the flag of a country or nation, the Central America Mosquito Coast illustrates that diversity. The Mosquitia as a historic entity experienced a process of construction which had as foundation partnerships and diverse contributions from foreign travelers. These contributions transformed the Mosquitia in a sovereign territory with its own historic heritage. This historic heritage distance itself from the colonial history to integrate the Caribbean history. Las construcciones históricas, de identidades sociales y culturales que se desarrollaron en América durante la época colonial fueron tan diversas que sería difícil – y sobre todo impropio- proyectar una imagen homogénea de espacios que fueron reunidos bajo la bandera de un país o de una nación. La costa de la Mosquitia es uno de esos ejemplos que ilustran esa diversidad de construcciones. La costa de la Mosquitia –como entidad histórica- se formó durante la época colonial a través de contactos, de alianzas y de influencias extranjeras diversas que la convirtieron en un espacio autónomo, con una historia propia. Una historia que se distanció de la historia colonial para integrarse a la historia caribeña. La Mosquitia Honduras Caraïbe Droits : info:eu-repo/semantics/openAccess urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.6053 http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/6053 | Partager |
September 11, 2001 : its impact on the Caribbean. Caribbean perspectives Auteur(s) : University of the Virgin Islands. Eastern Caribbean Center Éditeur(s) : V.I. University of the Virgin Islands, Eastern Caribbean Center V.I. University of the Virgin Islands, Eastern Caribbean Center ( St. Thomas ) Résumé : Contents: Security in obscurity? the impact of September 11 on Caribbean societies and peoples / by Pedro A. Noguera -- The impact of September 11 on Caribbean tourism and Caribbean leaders' response / by Jean S. Holder -- The American Mediterranean: a base for terrorism? / by Malik Sekou -- National security and community policing: police leadership and the civic alliance / by Ramesh Deosaran -- Crossword puzzle: "Terrorism 2002" / by A.L. Anduze. Droits : All rights reserved by the source institution. HV6432 .S46 http://ufdc.ufl.edu/AA00019269/00001 | Partager |
Au fou Auteur(s) : Gober, E. Année de publication : Extrait de : Affaire Galmot () Résumé : Image représentant notamment des écrits de presse hostile à Georges Anquetil, allié politique du député de Guyane Jean Galmot Siècle(s) traité(s) : 20 Droits : Domaine public Permalien : http://www.manioc.org/images/FRA111490011i1 FRA111490011i1 | Partager |
Amerindians Auteur(s) : Dovert, Stéphane Année de publication : Éditeur(s) : Service commun de la documentation, Université des Antilles Description : Ce texte, présenté par Stéphane Dover, Conseiller à la coopération culturelle dans la Caraïbe, à l'occasion de l'inauguration de l'exposition "Amerindians" à l'Alliance française de Sainte-Lucie, propose une perspective comparatiste des problématiques patrimoniales entre certaines communautés autochtones d'Asie et de la Caraïbe. Droits : Ce document est protégé par le droit d'auteur. Il ne peut en aucun cas être utilisé sans l'autorisation de l'auteur et des ayant droits Permalien : http://www.manioc.org/recherch/T16001 T16001 | Partager |
A propos de la construction de la « dominicanité » sous la dictature de Rafael Leonidas Trujillo Auteur(s) : Diclo Mancebo Estripeaut, Marisol Auteurs secondaires : Bertin-Elisabeth, Cécile Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Révolution, dictature, résistance dans le monde américano-caraïbe" : journées d'étude, les 27 et 28 avril 2017. Université des Antilles Description : Marisol Estripeaut Diclo, doctorante au sein du laboratoire CRILLASH, développe son propos en s'inspirant de l'auteur Jacques Renaud Viau, poète et révolutionnaire peu connu qui a lutté pour l'alliance des deux pays : Haïti et Saint Domingue. Enfin, Marisol Estripeaut Diclo s'intéresse à la construction de l'idée de l'identité en rappelant que souvent cette construction se fait en opposition à un autre groupe. Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V17090 V17090 | Partager |
M. Henry Bérenger. Sénateur de la Guadeloupe Année de publication : Extrait de : L'affaire Légitimus et la race noire : un crime politico-judiciaire (En regard de la préface) Résumé : "Portrait d'Henry Bérenger (1867-1952). Natif de l'Eure, il fut sénateur Radical-socialiste de la Guadeloupe de 1912 à 1942. Rédacteur à La Dépêche de Toulouse, il fonda en 1903 le journal l'Action dans lequel il créa une page coloniale qui servit à le faire connaître aux Antilles. Il fut délégué français à la conférence de Washington (1922) et ambassadeur de France aux États-Unis. Son élection comme sénateur de la Guadeloupe fut obtenue par l'achat de grands électeurs et la pression sur un candidat. Il partagea ensuite la représentation parlementaire en Guadeloupe en collusion avec le député Candace qui tenta sans succès dès 1929 de l'évincer en suscitant d'autres candidatures. Il ne participa pas au vote des pleins pouvoirs à Pétain à Vichy le 10 juillet 1940 en raison d'une absence excusée. Il fut considéré comme inoffensif par le régime de Vichy. Des soldats américains le recherchèrent à Paris en août 1944 pour des motifs inconnus de la police française. Bien qu'il ne fût pas touché par les mesures d'épuration politique, il fut exclu dès novembre 1944 du Parti radical pour sa passivité durant la guerre. Il contracta en 1945 une adhésion directe au Rassemblement des gauches républicaines (RGR), alliance de centre-droit regroupant les radicaux et l'UDSR de Mitterrand et Pleven, ce qui démontre qu'il n'avait pas pris sa retraite parlementaire de son plein gré." Notice rédigée par Dominique Chathuant, Professeur agrégé, chercheur associé au CERHIC. Siècle(s) traité(s) : 20 Droits : Domaine public Permalien : http://www.manioc.org/images/PAP111260009i1 PAP111260009i1 | Partager |
Joséphine, Impératrice 1763-1814 Auteur(s) : AlliasDevaria, E. Éditeur(s) : Archives de la Martinique Résumé : (Histoire de France d'Anquetil) 15Fi37 Droits : Reproduction soumise à autorisation des Archives de la Martinique http://www.patrimoines-martinique.org/ark:/35569/a011470672738uEzv69 | Partager |
Édifier Sion en Guadeloupe : la notion de terre promise chez les Mormons Auteur(s) : Bouchaut, Nathalie Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : ECMEA : Etudes Croisées des Mondes Européens et Américains CRILLASH : Centre de Recherches Interdisciplinaires en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines Extrait de : "Terres promises, représentations et imaginaires" : colloque, du 25 au 27 novembre 2015. Université des Antilles Description : La foi mormone est fondée sur l'idée d'une terre promise spirituelle, « Sion », « Là où vivent ceux qui le c?ur pur ». La terre promise des « saints des dernier jours » (The Latter-day Saints), ou « Mormons », n'est pas nécessairement un lieu précis, mais un idéal de mode de vie chrétienne. Basée sur la doctrine du rassemblement d'Israël, peuple de alliance Abrahamique, l'édification de Sion implique l'expansion de ses préceptes. Apparue en Guadeloupe en 1982, la communauté « mormone » s'est développée conformément à sa croyance en une terre promise spirituelle. Elle compte aujourd'hui environs 500 membres et trois congrégations principales sur l'ensemble de l'île et reste méconnue de la population locale. Quelle importance revêt donc le concept de Sion chez les Mormons, et quel est le lien entre la notion de Terre promise et l'implantation de la communauté mormone en Guadeloupe ? Nous répondrons à ces questions en présentant l'évolution de cette église, ainsi que les origines de son installation en Guadeloupe. Nous mettrons par la suite en évidence la corrélation entre l'édification de « Sion » en Guadeloupe et la quête d'une vie meilleure. Siècle(s) traité(s) : 20 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V16231 V16231 | Partager |
Solo performantiel - A freak show for S. : conférence dansée Auteur(s) : Guérédrat, Annabel Année de publication : Loading the player... Éditeur(s) : CRPLC : Centre de Recherche sur les Pouvoirs Locaux dans la Caraïbe Description : Annabel Guérédrat envoûte le public en effectuant la représentation de son solo "A freak show for S.". Une chorégraphie aussi bien envoûtante que surprenante, où la performer allie un phrasé scandé dans un jeu perpétuel d'intonations, aux mouvements tantôt sensuels, tantôt saccadés de son corps. Siècle(s) traité(s) : 21 Droits : CC-BY-NC-ND - Attribution - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification Permalien : http://www.manioc.org/fichiers/V13230 V13230 | Partager |