Rastafari: Alternative Religion and Resistance against “White” Christianity Auteur(s) : Kroubo Dagnini, Jérémie Éditeur(s) : Université des Antilles Études caribéennes Résumé : Since the early sixteenth century, the history of Jamaica has been associated successively with slavery, Christian Evangelization, colonialism and neocolonialism, which gave rise to numerous revolutions, riots and various other forms of social unrest. Black Jamaicans have always lived in a constant state of resistance, a mentality that gave birth, in the early thirties, to a Jamaican religion called Rastafari. Besides studying the roots and symbolism of Rastafari, my paper is aimed at defining the Rasta movement as a religion born as a legitimate response to oppression and Christian Evangelization. In other words, my work examines Rastafari as a Pan-African and Afrocentric version of “White” Christianity. Depuis le début du seizième siècle, l’histoire de la Jamaïque a successivement été associée à l’esclavage, l’évangélisation, la colonisation et le néo-colonialisme, ce qui a engendré de nombreuses révolutions, émeutes et autres formes d’agitation sociale. Les Jamaïcains noirs ont toujours vécu dans un état de résistance, une mentalité qui a donné naissance, au début des années 1930, à une religion jamaïcaine appelée rastafari. Le but de cet article n’est pas seulement d’étudier les origines et le symbolisme de rastafari, mais également de définir le mouvement rasta comme une religion née en réponse légitime à l’oppression et l’évangélisation. En d’autres termes, cette étude analyse rastafari comme une version panafricaine et afrocentrique du christianisme « blanc ». Afrique Jamaïque Droits : info:eu-repo/semantics/openAccess urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.3665 http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/3665 | Partager |
Belmopan, nouvelle capitale du Belize indépendant. De la colonie caribéenne à la nation centre-américaine ? Auteur(s) : Cunin, Elisabeth Éditeur(s) : Université des Antilles Études caribéennes Résumé : Au Belize, le projet de construction d’une nouvelle capitale apparait au début des années 1960, juste après la tragédie de l’ouragan Hattie (octobre 1961) qui a détruit une grande partie de la capitale coloniale, Belize City. Belmopan, située au centre géographique du Belize, devait être le nouveau visage moderne du pays, le symbole d’une jeune nation sur le chemin de son indépendance (1981), la garantie d’une société mieux intégrée en termes territoriaux et de population, le fer de lance du développement économique du pays. Néanmoins, depuis sa naissance, la ville peine à se développer et se peupler et Belize City, sur la côte Caraïbe, continue à jouer le rôle de capitale non officielle du pays. L’histoire de Belmopan, de sa planification initiale à sa croissance actuelle, me permettra d’interroger la difficile émergence d’une nation indépendante, dont le double ancrage caribéen et centre-américain se superpose à une ethnicisation de la société. In Belize, the project to build of a new capital appeared at the beginning of the 1960s, just after the tragedy of hurricane Hattie (October 1961), which destroyed a large part of the colonial capital, Belize City. Belmopan, located at the geographical center of Belize, should become the new modern face of the country, the symbol of a young nation on its way to independence (1981), the guarantee of a better territorial and demographic integrated society, the spearhead of the economic development of the country. Nevertheless, since its birth, the city has failed to expand and Belize City, on the Caribbean coast, is still the non-official capital of the country. The history of Belmopan, from its initial planning to its current growth, will give me the opportunity to question the difficult emergence of an independent nation, whose double Caribbean and Central-American belonging produces the ethnicization of the society. Belmopan Belize Caraïbes Droits : info:eu-repo/semantics/openAccess urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.5733 http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/5733 | Partager |
Formation Processes of Maritime Archaeological Sites in Guadeloupe (French West Indies): A First Approach Auteur(s) : Guibert, Jean-Sébastien Leroy, Frédéric Stouvenot, Christian Auteurs secondaires : Archéologie Industrielle, Histoire, Patrimoine- Géographie, Développement, Environnement de la Caraïbe [EA 929] (AIHP-GEODE) ; Université des Antilles et de la Guyane (UAG) Archéologie des Amériques (AA) ; Université Panthéon-Sorbonne (UP1) - Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) DRASSM (Ministère de la Culture et de la Communication) Région Guadeloupe Parc National de la Guadeloupe Alicia Caporaso D’ÎLES EN ÎLES - Etude archéologique de la frange sous-marine de l’îlet à Colas (Grand Cul-de-Sac Marin) et de l’îlet à Chasse (Petit Cul-de-Sac Marin) (Guadeloupe) Éditeur(s) : HAL CCSD Springer International Publishing Résumé : International audience Understanding the formation processes of maritime archaeological sites and the maritime landscape in the French West Indies is a new challenge in underwater archaeology. This chapter presents an analysis of formation and conservation processes of maritime archaeological sites in Guadeloupe using evidence from both historical and archaeological research. Formation parameters include contemporary events associated with maritime loss and the in situ geophysical regime. Questions considered include: what natural and/or anthropogenic parameters best classify maritime sites in the context of the French West Indies landscape? And: how do these parameters vary by site location? Field-tested case studies are used to assess the archaeological potential for submerged shipwreck sites for three locational typologies within the landscape: submerged, coastal, and micro-island. Geomorphic parameters, including erosion, sea level evolution, and tectonic activity, are evaluated with regard to the formation of coastal Amerindian and colonial sites. The location of shipwrecks are primarily determined by historic patterns in commercial trade and by topographical constraints associated with accessibility, risk, and the presence of natural harbors, parameters important in the Caribbean. A unique feature of Guadeloupe is the high variability of the structure of the coastline through time. The recent discovery of numerous underwater prehistoric artifacts confirms that several islands, coastal areas, and their archaeological sites have been completely submerged or eroded since their formation. The characterization of these formation processes provides both academically interesting and practical information valuable in assessing the impact of development and urbanization in Guadeloupe’s maritime landscape. Formation Processes of Maritime Archaeological Landscapes hal-01448703 https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01448703 | Partager |
"Mémoires grises" : apports d'une comparaison des recompositions mémorielles du passé colonial en Europe et en Afrique Auteur(s) : Deslaurier, Christine Roger, Aurélie Auteurs secondaires : Intervention publique, espaces, sociétés Centre de Recherche sur les Pouvoirs Locaux dans la Caraibe (CRPLC) ; Université des Antilles et de la Guyane (UAG) - Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) Jewsiewicki B. et Nimis E. Éditeur(s) : HAL CCSD L'Harmattan Résumé : International audience Expériences et mémoire : partager en français la diversité du monde halshs-01494819 https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01494819 IRD : fdi:010047002 | Partager |
Du soutenable à l’insoutenable : le tourisme à Bocas del Toro (Panama). L’impact des logiques nationales et globales dans la déstructuration progressive d’une société d’accueil Auteur(s) : Le Masne, Camille Éditeur(s) : Université des Antilles Études caribéennes Résumé : L’objectif poursuivi par cet article, issu d’une enquête d’un mois sur l’archipel de Bocas del Toro en février 2009, est d’évaluer les mutations engendrées par l’avènement du tourisme sur l’île de Colon depuis une vingtaine d’année. Le développement de ce boom touristique en deux étapes assez différenciées — celle du tourisme dit soutenable de 1990 à 2002, puis seconde phase avec un tourisme non contrôlé — nous a permis de dresser une analyse historique des rapports qu’entretiennent les populations à l’activité touristique. Notre enquête, qui porte sur les perceptions des habitants actuels de l’île, a mis en lumière les acteurs et leur rôle en fonction de leur temps d’arrivée dans l’île, lui-même lié au basculement d’une conception du tourisme à une autre. The aim of this article, based on a survey of one month on the archipelago of Bocas del Toro in February 2009, is to assess the changes brought by the advent of tourism on Colon’ island for twenty year. The development of the tourism boom in two phases sufficiently differentiated - that of sustainable tourism, says 1990 to 2002, then second phase with a non-tourism control - allowed us to develop a historical analysis of the relationship between populations and tourism. Our investigation, which focuses on the perceptions of the present inhabitants of the island, has highlighted the actors and their role according to their time of arrival on the island; itself linked to the changeover of a concept of tourism another. El objetivo de este artículo, basado en una encuesta de un mes en el archipiélago de Bocas del Toro en febrero de 2009, es evaluar los cambios producidos por la llegada del turismo en la isla de Colon durante veinte año. El desarrollo del auge del turismo en dos fases suficientemente diferenciados - la de un turismo sostenible, dijo desde 1990 hasta 2002, entonces la segunda fase con un turismo no contol - nos ha permitido desarrollar un análisis histórico de la relación de la actividad de la población turismo. Nuestra investigación, que se centra en las percepciones de los actuales habitantes de la isla, ha destacado los actores y su papel de acuerdo con su tiempo de llegada de la isla, se vinculaba con el paso de un concepto de turismo a otro concepto Bocas del Toro Panama Droits : info:eu-repo/semantics/openAccess urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.3820 http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/3820 | Partager |
Les noirs à l’heure de l’indépendance jamaïcaine : histoire d’une majorité marginale Auteur(s) : Ceyrat, Antony Éditeur(s) : Université des Antilles Études caribéennes Résumé : L’article s’intéresse à la construction de l’identité noire en Jamaïque lors de l’indépendance obtenue du Royaume-Uni en 1962. Dominée par les Euro-créoles, paupérisée et confrontée à une offre politique nationale inadaptée, la population africaine souffre de l’absence d’une identité noire institutionnalisée, diluée dans le « nationalisme multiracial créole ». Ce travail met en lumière l’importance de l’histoire et des problématiques de la mémoire dans le processus de construction des identités sociales et souligne le rôle central de la culture dans les luttes de pouvoir. The article deals with the status of a Black identity in Jamaica when it became independent from the United Kingdom in 1962. Dominated by the Euro-Creoles, pauperized and facing an inadequate political offer, the African population suffers from the lack of an institutionalized blackness, melted into “Creole multiracialism”. This study highlights the importance of history and memory issues in the process of building up social identities, and underlines the central role of culture in conflicts of power. Jamaïque Droits : info:eu-repo/semantics/openAccess urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.4083 http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/4083 | Partager |
Propositions pour un enseignement bilingue préélémentaire : enquêtes et expérimentations à la Martinique et à la Dominique ; Proposals for pre-elementary bilingual education : surveys and experiments in Martinique and in Dominica Auteur(s) : Royer, Zephrine Auteurs secondaires : Antilles-Guyane Groux, Dominique Caliari, Peddy Résumé : Le monde, depuis des millénaires, est bâti sur les fondations de sociétés bilingues. Or, ce « parler multiple » semble depuis toujours être source de conflit. Loin d’être considéré comme une richesse, le bilinguisme (ou plurilinguisme) semble plutôt représenter un problème auquel on tâcherait de trouver une solution. « La multiplicité » dit Louis-Jean Calvet (1999), « est chose mauvaise, on lui préfère de façon toute jacobine un bon gros Etat monolingue bien cerné dans ses frontières politiques et linguistiques ».La région caraïbe occupe une place tout à fait intéressante sur cette scène en perpétuel mouvement qu’est la mondialisation. Ces pays/îles doivent continuellement chercher l’équilibre entre appartenance locale, régionale et internationale, grand nombre d’entre eux luttant toujours aujourd’hui pour concilier leur statut d’anciennes colonies et le rythme rapide de la mondialisation. Cette thèse porte sur la place des langues vivantes dans les écoles du premier degré à la Martinique et à la Dominique et sur les enjeux d’un enseignement bilingue pour ces deux îles qui appartiennent à la fois à la Caraïbe et au monde. Nous proposons, dans un premier temps, une étude de la situation actuelle de l’enseignement des langues dans les deux îles : quelles sont les politiques linguistiques dans les deux contextes? Dans quelle mesure sont-elles mises en œuvre? L’enseignement des langues répond-il aux exigences des textes officiels ? Les politiques linguistiques sont-elles adaptées aux réalités sociolinguistiques de ces îles ? Dans un deuxième temps, nous interrogeons la possibilité d’un enseignement bilingue dès l’école préélémentaire dans les îles de la Martinique et de la Dominique et nous expérimentons des approches d’enseignement des langues en milieu institutionnel et en contexte périscolaire. Nous nous interrogeons sur des modes de fonctionnement différents : ne pourrait-on pas imaginer d’autres manières de faire ? Que pouvons-nous proposer comme solutions complémentaires et/ou alternatives à l’existant ?Enfin, dans un troisième temps, dans une perspective plus globale, nous posons la question de l’éducation bilingue, par une approche comparée, en analysant les faits éducatifs dans deux systèmes différents et en nous intéressant à la question de l’altérité. La compréhension de l’Autre peut-elle améliorer l’existant dans le cas de la Martinique et de la Dominique ? Nous revenons ainsi à la question de l’intérêt et des enjeux d’une comparaison de l’enseignement des langues dans ces deux systèmes, en prenant en compte les identités locales, régionales et internationales à travers des analyses historiques et sociolinguistiques. A la suite de cette analyse, nous faisons des propositions concrètes en faveur d’un enseignement bilingue intégré dans ces deux îles. Ces propositions concernent les domaines tels que la didactique, la planification en éducation et le curriculum bilingue, la formation des enseignants et la politique linguistique de la Caraïbe. Notre question centrale est la suivante : comment enseigner aujourd’hui pour mieux préparer les citoyens caribéens au monde de demain ? The Caribbean region occupies an interesting space in the perpetually changing scene of globalisation. Caribbean countries or islands must continually seek to balance their sense of belonging to a local, regional and international community. This is sometimes a difficult task as any of them are still fighting to balance their evolution as old colonies with the fast pace of globalisation in a new world.This thesis focuses on language teaching at primary level in the islands of Martinique and Dominica. It examines the many issues surrounding language teaching and questions the role of bilingual education in the development of these two Caribbean islands as they evolve within the Caribbean and the world. Firstly, we propose a careful study of the current situation of language teaching in Martinique and Dominica. What are the language policies of these islands? How and to what extent are they implemented? Does language teaching truly reflect the objectives of official texts? Are the present language policies adapted to the sociolinguistic reality of each island?Secondly, we raise the question as to the possibility of the implementation of bilingual education at the pre-primary level in the islands of Martinique and Dominica. We examine the question through the experimenting of different language teaching methods within a school setting and as part of an extracurricular bilingual program. Can we envision alternative approaches to the present situation? What complementary or alternative solutions can we propose to improve on what already exists?Lastly, we look at the subject from an overall perspective and we address the question of bilingual education. We analyse how comparative education, the study of other education systems and the understanding of others play a major role in developing solutions to present day situations. This analysis takes into account issues relating to local, regional and international identities through a study of the historical and sociolinguistic context of the islands of Dominica and Martinique.Based on our analysis and on the literature, we put forward concrete proposals for holistic bilingual education on the islands of Martinique and Dominica. These proposals focus on areas such as language teaching pedagogy, education planning, the bilingual curriculum, teacher training, and language policy for the Caribbean. The main question underlying this thesis is: how do we teach today to better prepare Caribbean citizens for the world of tomorrow? http://www.theses.fr/2015AGUY0834/document | Partager |
Les zones de tolérance à Cuba sous la république : l’enfermement réel et symbolique des femmes publiques Auteur(s) : Moreau-Lebert, Mélanie Éditeur(s) : Université des Antilles Études caribéennes Résumé : La prostitution est une problématique très intéressante d’une part parce qu’elle est transversale à tous les temps, à toutes les classes sociales, à tous les espaces, et d’autre part parce qu’il s’agit d’un fléau qui se conjugue le plus souvent au féminin. Il s’agit à mon sens du versant spécifique d’une problématique universelle dont personne ne peut s’affranchir sans mettre en jeu l’ensemble de la condition humaine. En effet, la prostitution est le lieu où convergent et se concentrent de façon exacerbée tous les maux d’une société. La femme est malgré elle au centre de ce système dans lequel on retrouve les frustrations, les rapports de domination, de pouvoir, la violence, la misère, la corruption, l’aliénation… La prostitution, tout comme le concept de genre, est une construction sociale, dans laquelle les femmes sont enfermées réellement et symboliquement.D’autre part, si les maux d’une société sont décuplés dans le système de la prostitution, nulle part ailleurs n’existe un tel abîme entre fantasme et réalité. C’est le lieu des fausses représentations et des euphémismes comme le montrent ces deux expressions édulcorées « zones de tolérance » et « femmes publiques ». A Cuba, malgré les tentatives d’éradication de la prostitution dans les premières décennies qui suivirent le triomphe de la Révolution de 1959, la chute du bloc soviétique et la période de pénurie qui s’ensuivit donnèrent lieu à un retour de cette prostitution, sous de nouvelles formes qui persistent aujourd’hui. Cependant, il fut une époque, celle de la première République (1902-1958) durant laquelle Cuba, rongée par un système néocolonial, connût une recrudescence de ce phénomène, dans des proportions jamais égalées. Une époque somme toute récente où les zones de tolérance, espaces où étaient regroupées les maisons closes, occupaient une grande partie de La Havane coloniale ainsi que des quartiers entiers à travers l’île. A l’intérieur de ces zones très lucratives dont profitaient à la fois les proxénètes, policiers, politiques et hommes d’affaires, les femmes cubaines, mais également, dans une grande proportion des Françaises victimes de la traite des Blanches, se trouvaient au cœur d’un système qui étaient à lui seul le symptôme de la frustration néocoloniale, mais également de l’exacerbation du patriarcat.Cette problématique, on ne peut plus actuelle, convoque la pluridisciplinarité, c’est pourquoi j’ai eu recours à des témoignages de prostituées depuis le début du siècle jusqu’à la Révolution, recueillis et publiés à Cuba. Je me suis penchée sur les différents discours sur la prostitution de l’époque, discours politiques et féministes. Les rapports de police, les plaintes déposées par des femmes, les comptes rendus de procès, et les descriptions des médecins-hygiénistes sont autant de sources qui viennent corroborer les témoignages. The republican era in Cuba is a complex and difficult one for the Cuban population. 1898 remains engraved in people’s memories as being a time of great disillusion for a population who, having freed itself from Spanish colonial domination, was deprived of independence by the United States of America. Three years of American intervention sufficed to put power bases into place, guarantee maximal exploitation conditions and organize the legal framework of the American domination over Cuba by means of the Platt Amendment in 1901. The protectorate set up by the United States, followed by a neocolonial system in 1934, relies upon the collaboration of presidents and corrupt governments succeeding each other in power. Corruption, nepotism and violence are put in place in a society in which inequality is dramatically worsening and all moral values are disintegrating. In this context and in a Cuban society governed with patriarchal rules, women are the first victims of the system. After the wars of independence, the only options they have are marriage, work or prostitution. Legitimate marriage is only available to a privileged few. With regards to employment, only 9.8% of women have the opportunity to work and this percentage didn’t change until 1959. It was at this time that prostitution reached unprecedented levels. It wasn’t just the case of a few marginalized women but of thousands of mothers, wives, widows and working women who were trapped in this alienating condition, forced to sell their bodies. Legislation and violence are used to control and restrict the work space for prostitutes, removing these ‘streetwalkers’ from the public eye, grouping them together in tolerance zones with very strict rules, which are in reality in the hands of Cuban and French procurers, and subjecting them to constant inspections carried out by hygienists who physically and symbolically assault women’s bodies. What is more, speeches about prostitution, whether made by politicians, feminists, journalists, doctors or mere observers, contribute significantly to a certain representation of these women. While debates about prostitution have recently shaken public opinion, this work refers back to an episode of Cuba’s history which brings us to reflect upon the evolution of the phenomenon and on its protean nature. Cuba Droits : info:eu-repo/semantics/openAccess urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.6945 http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/6945 | Partager |
The coexistence of two Cecropia species: a morphological study approach. Auteur(s) : ZALAMEA, Paul-Camilo Heuret, Patrick Nicolini, Éric Sarmiento, Carolina Fonty, Emile Rutishauser, Ervan Stevenson, Pablo Auteurs secondaires : Botanique et Modélisation de l'Architecture des Plantes et des Végétations (UMR AMAP) ; Centre de Coopération Internationale en Recherche Agronomique pour le Développement (CIRAD) - Institut national de la recherche agronomique [Montpellier] (INRA Montpellier) - Université de Montpellier (UM) - Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) - Institut de Recherche pour le Développement (IRD [France-Sud]) Ecologie des forêts de Guyane (ECOFOG) ; Centre de Coopération Internationale en Recherche Agronomique pour le Développement (CIRAD) - Institut National de la Recherche Agronomique (INRA) - Université des Antilles et de la Guyane (UAG) - AgroParisTech - Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) Centre de Coopération Internationale en Recherche Agronomique pour le Développement CIFOR Laboratorio de Botánica & Sistemática ; Universidad de los Andes Éditeur(s) : HAL CCSD Résumé : The genus Cecropia includes pioneer trees that colonize canopy gaps and cleared areas. It is widely distributed from Mexico to Northern Argentina. Cecropia trees have architecture, which corresponds to the Rauh’s architectural model. In recent studies we have found that C. obtusa/ and C. sciadophylla, in French Guiana, have a strong annual periodicity for growth, branching and flowering processes, with annual emission of 35 nodes for C. obtusa and 25 for C. sciadophylla. Those species show different life histories since C. sciadophylla has longer life expectancy. In addition, C. sciadophylla is found more frequently in forest gaps, although in French Guiana mixed populations are found. The aim of this work was to compare developmental strategies of both species in three different field stations in French Guiana and to determine how these two species coexist during its first years of life. We studied a 20-year old population of /C. sciadophylla/ at Saint Elie’s Road, a 10-year old population of /C. obtusa/ at Paracou’s field station, and a 7-year old mixed population at Counami’s Road. /C. sciadophylla /emits 25 nodes per year in both studied populations, while/ C. obtusa /emits 35 nodes in the monospecific population and 30 nodes in the mixed population. In the monocaule stage, the lower number of nodes emitted by /C. sciadophylla/ compared to /C. obtusa /is compensated with a higher internodal length, which allows finding individuals with similar ages and lengths, but different number of nodes. The branching and flowering processes start on average three years before in /C. obtusa/, however for 12-year old individuals we observed a dominancy of C. sciadophylla over C. obtusa. In the mixed population it is likely that the different life histories would decrease competition effects allowing coexistence of both species during the first stages of life Botany 2008 Vancouver, Canada hal-01190209 https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01190209 PRODINRA : 182910 | Partager |
Contemporary genetic structure and postglacial demographic history of the black scorpionfish, Scorpaena porcus, in the Mediterranean and the Black Seas Auteur(s) : Boissin, E. Micu, D. Janczyszyn-Le Goff, M. Neglia, V. Bat, L. Todorova, V. Panayotova, M. Kruschel, C. Auteurs secondaires : Centre de recherches insulaires et observatoire de l'environnement (CRIOBE) ; Université de Perpignan Via Domitia (UPVD) - École pratique des hautes études (EPHE) - Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) Laboratoire d'Excellence CORAIL (LabEX CORAIL) ; Institut de Recherche pour le Développement (IRD) - Université des Antilles et de la Guyane (UAG) - École des hautes études en sciences sociales (EHESS) - École pratique des hautes études (EPHE) - Institut Français de Recherche pour l'Exploitation de la Mer (IFREMER) - Université de la Réunion (UR) - Université de la Polynésie Française (UPF) - Université de Nouvelle Calédonie - Institut d'écologie et environnement National Institute for Marine Research and Development "Grigore Antipa" (NIMRD) Department of Marine Biology and Ecology ; Sinop Üniversitesi Institute Of Oceanology - Bulgarian Academy of Sciences (IO-BAS) ; IO-BAS University of Zadar Institute of Marine Biology Kotor (IMBK) Institute of Marine Biological Research (IMBR) Éditeur(s) : HAL CCSD Wiley-Blackwell Résumé : International audience Understanding the distribution of genetic diversity in the light of past demographic events linked with climatic shifts will help to forecast evolutionary trajectories of ecosystems within the current context of climate change. In this study, mitochondrial sequences and microsatellite loci were analysed using traditional population genetic approaches together with Bayesian dating and the more recent approximate Bayesian computation scenario testing. The genetic structure and demographic history of a commercial fish, the black scorpionfish, Scorpaena porcus, was investigated throughout the Mediterranean and Black Seas. The results suggest that the species recently underwent population expansions, in both seas, likely concomitant with the warming period following the Last Glacial Maximum, 20 000 years ago. A weak contemporaneous genetic differentiation was identified between the Black Sea and the Mediterranean Sea. However, the genetic diversity was similar for populations of the two seas, suggesting a high number of colonizers entered the Black Sea during the interglacial period and/or the presence of a refugial population in the Black Sea during the glacial period. Finally, within seas, an east/west genetic differentiation in the Adriatic seems to prevail, whereas the Black Sea does not show any structured spatial genetic pattern of its population. Overall, these results suggest that the Black Sea is not that isolated from the Mediterranean, and both seas revealed similar evolutionary patterns related to climate change and changes in sea level. ISSN: 1471-8278 hal-01330323 https://hal-univ-perp.archives-ouvertes.fr/hal-01330323 DOI : 10.1111/mec.13616 | Partager |
Evolutionary Dynamics in the Southwest Indian Ocean Marine Biodiversity Hotspot: A Perspective from the Rocky Shore Gastropod Genus Nerita Auteur(s) : Postaire, Bautisse Bruggemann, Henrich J. Magalon, Hélène Faure, Baptiste Auteurs secondaires : Laboratoire d'Excellence CORAIL (LabEX CORAIL) ; Institut de Recherche pour le Développement (IRD) - Université des Antilles et de la Guyane (UAG) - École des hautes études en sciences sociales (EHESS) - École pratique des hautes études (EPHE) - Institut Français de Recherche pour l'Exploitation de la Mer (IFREMER) - Université de la Réunion (UR) - Université de la Polynésie Française (UPF) - Université de Nouvelle Calédonie - Institut d'écologie et environnement Laboratoire d'Ecologie Marine (ECOMAR) ; Université de la Réunion (UR) - Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) Biotope Funding was provided by the French Agence Nationale de Recherche (programme BIOTAS, no. ANR-06-BDIV-002) and the EU-funded program RUN- EMERGE. We acknowledge the les Territoires Australes et Antarctiques Franc ̧aises for logistic support during our fieldwork. We further thank the Affaires Maritimes and the Re ́serve Naturelle Marine de La Re ́union for sampling permits. The funders had no role in study design, data collection and analysis, decision to publish, or preparation of the manuscript. Éditeur(s) : HAL CCSD Public Library of Science Résumé : International audience The Southwest Indian Ocean (SWIO) is a striking marine biodiversity hotspot. Coral reefs in this region host a high proportion of endemics compared to total species richness and they are particularly threatened by human activities. The island archipelagos with their diverse marine habitats constitute a natural laboratory for studying diversification processes. Rocky shores in the SWIO region have remained understudied. This habitat presents a high diversity of molluscs, in particular gastropods. To explore the role of climatic and geological factors in lineage diversification within the genus Nerita, we constructed a new phylogeny with an associated chronogram from two mitochondrial genes [cytochrome oxidase sub-unit 1 and 16S rRNA], combining previously published and new data from eight species sampled throughout the region. All species from the SWIO originated less than 20 Ma ago, their closest extant relatives living in the Indo-Australian Archipelago (IAA). Furthermore, the SWIO clades within species with Indo-Pacific distribution ranges are quite recent, less than 5 Ma. These results suggest that the regional diversification of Nerita is closely linked to tectonic events in the SWIO region. The Reunion mantle plume head reached Earth's surface 67 Ma and has been stable and active since then, generating island archipelagos, some of which are partly below sea level today. Since the Miocene, sea-level fluctuations have intermittently created new rocky shore habitats. These represent ephemeral stepping-stones, which have likely facilitated repeated colonization by intertidal gastropods, like Nerita populations from the IAA, leading to allopatric speciation. This highlights the importance of taking into account past climatic and geological factors when studying diversification of highly dispersive tropical marine species. It also underlines the unique history of the marine biodiversity of the SWIO region. ISSN: 1932-6203 hal-01185713 https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01185713 https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01185713/document https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01185713/file/PLoS%20ONE%202014%20Postaire.pdf DOI : 10.1371/journal.pone.0095040 | Partager |
La famille invisible. Illégitimité des naissances et construction des liens familiaux en Martinique (XVIIe siècle - début du XIXe siècle) Auteur(s) : Cousseau, Vincent Auteurs secondaires : Centre de recherches interdisciplinaires en histoire, art et musicologie (CRIHAM) ; Université de Limoges (unilim) - Université de Poitiers Éditeur(s) : HAL CCSD Centre National de la Recherche Scientifique Résumé : International audience In the fragmented colonial society of the West Indies during the slavery period, building up a stable family required to get over many obstacles. The status differences, the lack of fluidity in the marriage market and the deep redefinition of the gender relations are interrelated phenomenon which question both the marriage as being the unique pattern of family organization and the structuration of family ties. If the official conjugal model remains the norm for white Creole women, it is not true neither for their husband nor for free coloured people and slaves. Therefore, the expansion of adultery and people living as husband and wife, which were denounced particularly by the religious authorities, lead to a high rate and continuous growth of illegitimate births. As a consequence, family ties gradually develop with no institutional control, hence no traces of them in the different sources but it also gives them an obvious flexibility, especially for the slaves. Dans les sociétés coloniales fragmentées des Antilles de la période esclavagiste, les obstacles à la constitution de familles stables sont nombreux. Les différences de statut, le manque de fluidité du marché matrimonial, et la redéfinition profonde des rapports de genre sont autant de phénomènes articulés qui remettent en cause le mariage comme élément unique d'organisation de la famille et de structuration des relations de parenté. Si le modèle conjugal reconnu par les autorités reste la norme obligée pour les femmes blanches créoles, il n'en est pas de même pour leurs maris et pour les populations de couleur libre ou esclave. Aussi, l'essor du concubinage et des relations adultérines, dénoncé en particulier par les autorités religieuses, se concrétise par une illégitimité des naissances élevée et en croissance continue. Les liens familiaux se construisent ainsi en partie en dehors du contrôle institutionnel, ce qui leur confère une invisibilité dans les sources, mais aussi une souplesse certaine, particulièrement chez les esclaves. Annales de Demographie Historique hal-00753581 https://hal-unilim.archives-ouvertes.fr/hal-00753581 | Partager |
Restriction to large-scale gene flow vs. regional panmixia among cold seep Escarpia spp. (Polychaeta, Siboglinidae) Auteur(s) : Cowart, Dominique Huang, Chunya Arnaud-haond, Sophie Carney, Susan L. Fisher, Charles R. Schaeffer, Stephen W. Éditeur(s) : Wiley-blackwell Résumé : The history of colonization and dispersal in fauna distributed among deep-sea chemosynthetic ecosystems remains enigmatic and poorly understood because of an inability to mark and track individuals. A combination of molecular, morphological and environmental data improves understanding of spatial and temporal scales at which panmixia, disruption of gene flow or even speciation may occur. Vestimentiferan tubeworms of the genus Escarpia are important components of deep -sea cold seep ecosystems, as they provide long-term habitat for many other taxa. Three species of Escarpia, Escarpia spicata [Gulf of California (GoC)], Escarpia laminata [Gulf of Mexico (GoM)] and Escarpia southwardae (West African Cold Seeps), have been described based on morphology, but are not discriminated through the use of mitochondrial markers (cytochrome oxidase subunit 1; large ribosomal subunit rDNA, 16S; cytochrome b). Here, we also sequenced the exon-primed intron-crossing Haemoglobin subunit B2 intron and genotyped 28 microsatellites to (i) determine the level of genetic differentiation, if any, among the three geographically separated entities and (ii) identify possible population structure at the regional scale within the GoM and West Africa. Results at the global scale support the occurrence of three genetically distinct groups. At the regional scale among eight sampling sites of E. laminata (n=129) and among three sampling sites of E. southwardae (n=80), no population structure was detected. These findings suggest that despite the patchiness and isolation of seep habitats, connectivity is high on regional scales. Molecular Ecology (0962-1083) (Wiley-blackwell), 2013-08 , Vol. 22 , N. 16 , P. 4147-4162 Droits : 2013 John Wiley & Sons Ltd http://archimer.ifremer.fr/doc/00152/26354/24515.pdf DOI:10.1111/mec.12379 http://archimer.ifremer.fr/doc/00152/26354/ | Partager Voir aussi deep sea hydrocarbon seep microsatellite population structure siboglinid vestimentiferan tubeworm Télécharger |
« DE-PEINDRE » LA REVOLUTION GRENADIENNE : TRAUMA(S), CENSURE(S), LIBERATION(S) Auteur(s) : LEFRANCOIS, Frédéric Auteurs secondaires : Centre de Recherche Interdisciplinaire en Lettres, Langues, Arts et Sciences Humaines (CRILLASH) ; Université des Antilles et de la Guyane (UAG) Éditeur(s) : HAL CCSD Résumé : Journée d'études du 27/04/17 « Révolution, dictature, résistance dans le monde américano-caraïbe » Située au nord de Trinidad et Tobago, l'île de la Grenade fait partie de ces nations caribéennesaujourd'hui indépendantes dont l'histoire révolutionnaire a été singulièrement marquée par lacolonisation, l'esclavage, et plus récemment, par l'interventionnisme américain, au même titre quel'emblématique Cuba. En fait, les deux révolutions sont idéologiquement et historiquement liées, maisconnaîtront des heurs divers. Certes, il est vrai qu'à l'instar de Cuba, la Grenade – en espagnol, laGranada – possède un passé colonial indélébile, qui a lourdement impacté sur la conscience politique etesthétique de son peuple, mais l'histoire retiendra surtout de la Grenade le souvenir d'une révolutionavortée. A plus d'un titre, l'intériorisation de ce trauma, et la résilience qui en découle, représentent descomposantes essentielles du legs historique participant à la formation de l'identité culturelle caribéenne.De fait, celle-ci s'est exprimée au cours des quatre dernières décennies, sous des modes divers, par lebiais des arts et de la littérature, suivant une logique d'extériorisation et d'esthétisation de la blèsoriginelle. Comment donc passer sous silence – autrement dit, censurer, – la violence, et la gravité del'épisode d'occupation militaire américaine, qui se solda en 1983 par l'assassinat du premier ministregrenadien Maurice Bishop, au profit d'enjeux géopolitiques dits « supérieurs » ? Chassez le refoulé, ilreviendra toujours au galop. Telle est la leçon retenue par les artistes-historiens grenadiens qui se sontpenchés sur la question, et dont nous tâcherons d'élucider la portée du travail, aussi bien sur planplastique, esthétique que politique. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01664579 Droits : http://creativecommons.org/licenses/by/ hal-01664579 https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01664579 https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01664579/document https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01664579/file/D%C3%A9-peindre%20la%20r%C3%A9volution%20grenadienne_traumas%2C%20censures%2C%20lib%C3%A9rations_F.%20LEFRANCOIS.pdf | Partager Voir aussi [SHS.ART] Humanities and Social Sciences/Art and art history [SHS.LITT] Humanities and Social Sciences/Literature [SHS.MUSIQ] Humanities and Social Sciences/Musicology and performing arts [SHS.GENRE] Humanities and Social Sciences/Gender studies [SHS.LANGUE] Humanities and Social Sciences/Linguistics [SHS.PSY] Humanities and Social Sciences/Psychology |
Aux origines du mouvement syndical guadeloupéen (1889-1912) Auteur(s) : Sainton, Jean-Pierre Auteurs secondaires : Archéologie Industrielle, Histoire, Patrimoine- Géographie, Développement, Environnement de la Caraïbe [EA 929] (AIHP-GEODE) ; Université des Antilles et de la Guyane (UAG) Éditeur(s) : HAL CCSD Résumé : Nous publions ici le texte d'une communication faite par Jean-Pierre Sainton, historien, le 16 janvier 1993, dans le cadre d'un séminaire organisé par l'UGTG (Union Générale des Travailleurs de la Guadeloupe) sur le thème « Histoire du mouvement ouvrier et du syndicalisme en Guadeloupe ». Le mouvement syndical en Guadeloupe n'apparaît qu'à la fin du 19ème siècle dans le cadre d'une société libérée des rapports sociaux esclavagistes qui avaient caractérisé la formation sociale guadeloupéenne deux siècles durant. Pourtant ce mouvement syndical va très rapidement, en l'espace d'une dizaine d'années, couvrir le pays noir, ouvrier et prolétarien, (pour reprendre l'expression de Légitimus) d'organisations collectives du monde du travail, un développement somme toute en phase avec le mouvement mondial de structuration d'organisations ouvrières, qui en Europe, en Amérique et dans le reste du monde verront l'éclosion du syndicalisme ouvrier. De ce point de vue le mouvement syndical de Guadeloupe était loin d'être en retard. Il sera même pour une colonie essentiellement agricole, particulièrement précoce et dynamique si l'on le compare à nombre de pays apparemment plus évolués, où les rapports capitalistes et les luttes ouvrières s'inscrivaient depuis un certain temps déjà dans la réalité sociale. Là, n'est pas le seul caractère original du mouvement syndical de la Guadeloupe. Cette précocité et ce dynamisme s'expliquent pour une grande part par la forte volonté associative des descendants d'esclaves, à une génération près, qui dans le cadre de la société post-esclavagiste chercheront et trouveront des formes spécifiques d'organisation pour, à la fois, mieux résister à la misère et par-achever le mouvement d'émancipation entamé en 1848 par l'abolition de l'esclavage. 141 Aux sources du mouvement syndical Trois facteurs nous semblent conditionner et expliquer [apparition et les caractères propres du mouvement syndical en Guadeloupe ; C ' est d ' une part l'impératif besoin d ' organisation de la niasse (les travailleurs, plus exactement des « petits » dans le cadre d'une société achevant sa mutation économique et sociale. C'est aussi la vivacité et la persistance des traditions des confréries nègres, héritées de la période esclavagiste comme source d'inspiration culturelle et seule expérience concrète de formes tolérées de regroupement collectif. C'est enfin, de façon plus précise, la loi de 1884 rendant possible et légale l'apparition des syndicats et l'influence concomitante du mouvement associatif venu d'Europe. Considérons de façon plus détaillée, ces trois facteurs. Les années 1860 vont marquer le tournant technologique de l'économie sucrière ; l'échec des tentatives de modernisation de l'habitation-sucrerie a favorisé l'accélération du mouvement de centralisation de la production sucrière et la constitution d'usines centrales. Ce mouvement de concentration est favorisé par la baisse des prix du sucre à partir de 1873, conséquence de la surproduction sur le marché en Europe et sur le marché français. Malgré l'ouverture du marché américain aux sucres bruts guadeloupéens qui prolonge de quelques années la survie du système de l'habitation, ce système traditionnel asphyxié financièrement, incapable de se moderniser et d'être concurrentiel en maintenant ses cadres traditionnels, ne survit pas à la grande crise sucrière de surproduction qui commence en 1884. Dès 1895, on note que le sucre brut d'habitation n'est plus côté sur la place de Pointe à Pitre. Le sucre brut d'habitation traditionnelle ne sera plus guère produit qu'à Marie-Galante. En Guadeloupe et en Grande-Terre, les dernières habitations-sucreries qui avaient résisté au premier mouvement de concentration foncière de la période post-esclavagiste finissent par être absorbées à leur tour ou se transforment en distilleries. La mort de l'habitation-sucrerie, coeur, symbole et raison d'être du système signifiait par là-même, dès cette époque, la mort du système colonial d'exploitation tel qu'il avait fonctionné deux siècles durant. Dès cette époque également, on peut noter que le colonialisme français, occupé à la conquête coloniale et à la mise en valeur de vastes espaces qu'il s'octroie en Afrique en Asie, ne semble plus être en mesure de proposer une politique coloniale de substitution suivie et cohérente pour une colonie par ailleurs largement intégrée à son propre système politique. Le nouveau paysage économique de la fin du 19"' e siècle se st r ucture donc en quatre espaces différenciés ; 142 L Etudes guadeloupéennes Droits : info:eu-repo/semantics/OpenAccess hal-01613970 https://hal.univ-antilles.fr/hal-01613970 https://hal.univ-antilles.fr/hal-01613970/document https://hal.univ-antilles.fr/hal-01613970/file/Aux%20origines%20du%20mouvement%20syndical%20guadeloup%C3%A9en%20%281889-1912%29.pdf | Partager |
Les moulins de la Martinique : un outil pédagogique Auteur(s) : Huyghues-Belrose, Vincent Éditeur(s) : Université des Antilles Études caribéennes Résumé : Dans la mémoire collective des Antilles, les moulins ne semblent être qu’une image isolée, sans contexte ni humain ni historique, une machine veuve de son travail et de sa fonction, une réalité déjà morte, puisque dénuée de sens et donc ignorée des regards. L’objectif de l’article est de redonner aux moulins l’importance qu’ils ont perdue dans la mémoire collective, de réintroduire la conscience de la nature même des machines, de leurs relations mutuelles, mais aussi de leurs relations avec l’homme et des valeurs impliquées dans ces relations. Étudier les machines, c’est comprendre les évènements passés, interpréter les paysages et surtout rendre hommage aux Hommes. In the collective memory of the West Indies, mills seem to be an image without human or historical context i.e. a machine deprived of its former significance it had for production of a commodity. Mills are not viewed in their former context as an important relict of the past. The purpose of the article is to give back to mills the importance that they have lost in the collective memory by reintroducing their relationship with man and the values involved in these relationships. Studying the function of machines leads to an understanding of past events, helps to interpret landscapes and especially pays tribute to the role of man. Martinique Droits : info:eu-repo/semantics/openAccess urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.461 http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/461 | Partager |
Les Libres de couleur face au préjugé : franchir la barrière à la Martinique aux XVIIe-XVIIIe siècles ; Free colored people confronted with prejudice : crossing lines in Martinique in the seventeenth and eighteenth centuries Auteur(s) : Pierre-Louis, Jessica Auteurs secondaires : Antilles-Guyane Noël, Erick Résumé : À la Martinique au XVIIIe siècle, les « libres de couleur », qu’ils soient nés libres ou affranchis, noirs ou métis, forment une catégorie juridique distincte des Blancs et des esclaves. L’étude comparée, avec les territoires espagnols ou anglais, montre qu’aucune réglementation légale n’a officialisé un passage de la catégorie Libre de couleur à celle de Blanc dans les colonies françaises de la fin du XVIIe siècle à la Révolution française. Aussi, cette thèse se propose de montrer les processus officieux qui ont permis à certaines personnes – les « assimilés » – de franchir la barrière de couleur. Une réflexion a été menée sur le préjugé de couleur, système raciste dont l’idéologie, soutenue par la réglementation locale, a légitimé la construction collective d’un ordre public et social. Puis, on a examiné l’élaboration de la barrière de couleur. Les libres de couleur ont été les premiers à faire les frais de l’imperméabilisation de la ligne de démarcation et des problèmes posés par la pureté de sang ; mais les Blancs mésalliés, dans le cadre d’unions interraciales, et les Amérindiens ont aussi été visés. Enfin nous avons réfléchi à ce qui faisait la blancheur et aux stratégies adoptées pour réussir ce changement de statut. Le notariat et les 33 000 actes des registres paroissiaux traités ont donné lieu à la reconstitution de généalogies pour examiner des individus et des familles sur plusieurs générations ; on a ainsi observé l’importance du phénotype, le blanchiment, la légitimité des relations, les conjoints privilégiés, le choix des réseaux, les niveaux de fortune et l’usage de l’espace. In Martinique in the eighteenth century, the "free people of color", both those free by birth and freedmen, black or mixed race, form a legal category, which was distinct from those of whites and slaves. Comparative studies with Spanish or English territories show that no legal regulation formalized a shift - from the category of free colored people to that of White - in the French colonies between the late seventeenth century and the French Revolution. Also, this thesis proposes to show the informal process that enabled some people - the "assimilated" - to cross the color barrier. I analysed the color prejudice, a racist system, whose ideology, supported by local regulations, legitimized the collective construction of a public and social order. In a second step, I examined the development of the color bar. The free colored people were the first to bear the brunt of the impermeability of the demarcation line and of the problems posed by the purity of blood; but some whites, through interracial unions, and Native Americans have also been targeted. Finally I thought about what made the whiteness, and the strategies to achieve whiteness, change in status. Notarial acts and 33,000 acts of parish registers treaties led to the reconstitution of genealogies, in order to examine individuals and families over generations; I observed the importance of the phenotype, whitening, legitimacy relations, privileged partners, choice of networks, wealth levels and the use of space. http://www.theses.fr/2015AGUY0847/document | Partager |
The early colonization of Tobago: bibliographical and archival material in Martinique and France Auteur(s) : Huyghues-Belrose, Vincent Éditeur(s) : Université des Antilles Études caribéennes Résumé : This paper presents French historical sources and references about Tobago collected in the Libraries and Archives of Martinique and the record of two archaeological missions sent from Martinique to Tobago in the 1990’s. French contributions to the history of Tobago, published or not, gives light on the French speaking protestant Walloons who settled in the island during the 17th century. In addition the author shows the links between Dutch and French Huguenot families in the West Indies in spite of the French State. Cet article tente la recension des sources et de la bibliographie de l’histoire de Tobago en langue française dans les fonds des Archives et des Bibliothèques de la Martinique et rappelle les missions archéologiques martiniquaises envoyées dans cette île au cours des années 1990. Les travaux français éclairent le rôle joué au XVIIe siècle par les Wallons, protestants de langue française, dans la colonisation de Tobago. L’auteur montre ensuite les liens tissés aux Antilles entre les familles hollandaises et huguenotes, malgré les persécutions de l’Etat français. Tobago Droits : info:eu-repo/semantics/openAccess urn:doi:10.4000/etudescaribeennes.1032 http://journals.openedition.org/etudescaribeennes/1032 | Partager Voir aussi |
Le monde du café à la Martinique du début du XVIIIe siècle aux années 1860 ; The world of coffee from the beginning of the eighteenth century through the 1860s Auteur(s) : Hardy, Marie Auteurs secondaires : Antilles-Guyane Bégot, Danielle Résumé : L’historiographie antillaise n’a donné jusqu’ici qu’une vision tronquée de la société martiniquaise. L’appréhension de l’ère coloniale s’est très tôt autocentrée sur l’économie plantationnaire sucrière à moteur externe, mais cette dernière n’a guère occupée plus de la moitié de la population de l’île au XVIIIe et dans la première moitié du XIXe siècle. Pour une grande majorité, la masse laborieuse libre ou esclave se répartit entre les villes et les exploitations de type « secondaire ». A mesure de l’appréhension de l’univers caféier, un monde à part se profile dessinant une nouvelle catégorie sociale divergente de l’élite sucrière qui apparaissait jusqu’ici comme le modèle représentatif de la population blanche propriétaire terrienne. Une catégorie intermédiaire est mise en place mettant en relief un groupe caféier économiquement faible au mode de vie difficile, présentant des comportements matrimoniaux endogames aussi bien spatialement que socialement. Cette analyse révèle un corps social pluriel dans lequel les femmes, les libres de couleur, et avec l’abolition de l’esclavage les nouveaux libres tiennent une place de choix. Ce travail a l’avantage de combler un important vide historiographique en matière d’histoire sociale de la Martinique, ainsi que de renouveler le concept de société d’habitation à travers la mise en perspective d’une catégorie sociale jusque-là restée inaperçue. The historiography of the Antilles to date has yielded only a limited vision of society in Martinique. The scientific works of the Colonial Era were egocentrically focused on the economy of sugar plantations, but this only covered a little over half of the population of the island in the eighteenth century and the first half of the nineteenth century. The other half of the working population, whether they were free or slaves, was divided between cities and secondary enterprises. As the coffee industry took root, a separate world emerged, diverging from the elite sugar plantation owners that represented the land-owning white population. This parallel society of economically disadvantaged small farmers and coffee growers, living a hard-working, difficult lifestyle, exhibited endogamous marriage behavior. This analysis highlights a multi-faceted social body in which women, free people of color, and, with the abolition of slavery, the new free hold a special role. On the other side of the barrier, the slaves also have a unique profile, they operate in small plantations on which opportunities for advancement are greater than in the large sugarcane plantations. This work fills an important gap in the social history of Martinique, as it reexamines the perception of the elite sugar plantation society via the perspective of a social class hitherto unnoticed. http://www.theses.fr/2014AGUY0724 | Partager |
1914-2014, un siècle d’anthropophagie féminine dans l’art brésilien : pertinence et actualité ? ; 1914-2014, a century of female anthropophagy in brazilian art : relevance and topicality ? Auteur(s) : Hugues, Henri Auteurs secondaires : Antilles-Guyane Berthet, Dominique Résumé : Au début du vingtième siècle, une rupture radicale et fondatrice de modernité artistique eut lieu au Brésil. Cette modernité se démarque de celle d’Europe par la prise de conscience des distances géographiques, culturelles et politiques vis à vis de l’Europe et surtout de l’ancienne puissance coloniale, le Portugal, par la recherche de son identité à travers la multiplicité des métissages du Nouveau Monde, ses mythes et son histoire réelle décolonisée. L’avant-garde brésilienne émerge autour de 1928, à travers les Manifestes anthropophages d’Oswald de Andrade (1890-1954) qui est donc le fondateur des anthropophagies, que l’on peut définir comme un indianisme à rebours. Le ″mauvais sauvage″ exerce sa critique contre les impostures du monde. « La ″Descente anthropophagique″ n’est pas une révolution littéraire, ni sociale, ni politique, ni religieuse. Elle est tout cela à la fois ! Sa loi est simple : Ne m’intéresse que ce qui n’est pas à moi ! Loi de l’homme, loi de l’anthropophagie ! » . Elle prescrit donc la dévoration des modèles importés et leur digestion dans l’hybridation au nom de l’identité brésilienne, par déplacement de concepts freudiens : « L’anthropophagie c’est la transformation permanente du Tabou (manger de l’homme) en Totem (de l’identité brésilienne) ! » . Ici l’influence notable de la psychanalyse et de l’anthropologie est à resituer : le déplacement du tabou anthropophage demeure une transgression symbolique, une métaphore, mais la référence anthropophagique ne concerne pas que la période précolombienne, car elle se réactualise. Nous nous proposons d’étudier ce phénomène à travers quatre questions : 1°- Quelles relations existent entre l’anthropophagie, l’histoire, l’esthétique et l’idéologie ? 2°- Quelle est la place des femmes artistes brésiliennes dans l’émergence de ce mouvement, compte tenu de leur présence décisive dès l’origine ?3°- Compte tenu de la résurgence rhizomique de l’anthropophagie dans la 2e moitié du XXe siècle, y compris jusqu’à aujourd’hui, quelle est la place des femmes artistes dans ce phénomène ? Y a-t-il continuité avec l’époque fondatrice ?4°- Etant donné ce qui précède, peut-on déduire qu’il existe un courant spécifiquement féminin dans l’anthropophagie d’hier et d’aujourd’hui ? Quelle est son importance réelle ? Quelles sont ses relations et postures par rapport à la postmodernité et à la mondialisation de l’art contemporain ? At the beginning of the twentieth century, in Brazil, a radical artistic rupture took place, which marked the beginning of a new era. The resulting modernity differed from its European counterpart by the awareness of geographical, cultural and political distances that alienated Brazil from Europe and more specifically from its former colonial owner, Portugal. Brazilian modernity sought to define its identity through important basic elements that constitute the stuff that the New World is made of: cross-breeding, mythology and post-colonialism. The Brazilian avant-garde emerged around 1928 with the publication of The Anthropophagy Manifesto by Oswald de Andrade (1890-1954), who is thus the founder of the Anthropophagy, that we can define as a backward step into a reinvented form of ″Amerindianness″. The ″bad savage″ voices his criticism against impostures of the world. « Anthropophagy art is not a literary revolution, nor is it a social plea, nor a political pamphlet, nor a religious tract. It is all these things at the same time. Its law is simple: everything that is not me is of interest to me. The law of men is the law of Anthropophagy ». It thus prescribes eating up imported models and digesting them through the process of hybridization in the name of Brazilian identity. By displacing Freudian concepts, «Anthropophagy is the permanent transformation of the Taboo (man-eating) into a Totem (Brazilian identity) ». The permeating influences of psychoanalysis and anthropology need to be put in perspective: the displacement of the anthropophagous taboo remains a symbolic act of transgression, a metaphor, but the anthropophagic reference does not concern the pre-Columbian period, because it is updated. We propose to study this phenomenon through four questions: 1°- What are the relations between Anthropophagy, history, esthetics and ideology? 2°- What is the place of women Brazilian artists in the emergence of this movement, taking into account their decisive presence right from the start? 3°- Taking into account the resurgence of Anthropophagy from the second half of the 20th century onwards, what is the place of women artists in this phenomenon? Are they pursuing the same interests as the founders of the movement?4°- Can we deduce that there exists a specifically female genre within the anthropophagic movement of yesterday and of today? If so, what is its relevance? Where does it stand with respect to the contemporary concepts of post-modernity and globalization in the present-day art world? http://www.theses.fr/2014AGUY0766/document | Partager |